Kungslilja
Hur tidigt på våren kan man plantera en ligusterhäck? Gör det något om det kommer någon frostnatt efter att man planterat?
Bor i zon 1 men ganska blåsigt läge.
Huggorm
Förutsatt att buskarna är i dvala när du får dom kan du göra det nu. Det är en utmärkt årstid för plantering i zon 1, då hinner rötterna växa lite innan värmen och tillväxten ovan jord kommer igång. Men blir det en torr och solig vår kan det vara bra att täcka plantorna med någon sorts skuggväv, om de är av den vintergröna varianten.
Aqvakul
Det handlar i första hand om att få ner dem i jorden, d.v.s. det får inte vara tjäle. Lite frost spelar ingen roll. Enda problemet är, som jag ser det, är om det blir rejäl tjäle efter planteringen. Då finns en viss risk att plantorna "fryser upp". Men det kan man ju ha koll på och åtgärda genom att "trampa till dem"...
Vad jag säger nu gäller zon 1, i betydligt tuffare zoner kan jag tänka mig att det är bättre att vänta till senare under våren....
Bassam
Hej

Risken till frost till mitten av juni, så det är bra att planterar dem efter mitten av juni, men om man har dem före den här datum kan man lägga dem i hink vatten till bra datum kommer.

H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 07-02-2016, 20:04) *
Hej

Risken till frost till mitten av juni, så det är bra att planterar dem efter mitten av juni, men om man har dem före den här datum kan man lägga dem i hink vatten till bra datum kommer.

H.Bassam

I zon 1 är det inte någon risk för frost i mitten av juni. Vårplantering är utmärkt, däremot är det ytterst olämpligt att plantera barrotade häckplantor mitt i varmast högsommaren. Seriösa plantskolor säljer inte ens barrotat vid den tiden på året, så om man tvunget skall plantera häcken då får man köpa dyrare krukade plantor.
eskil43
CITAT (Kungslilja @ 07-02-2016, 17:20) *
Hur tidigt på våren kan man plantera en ligusterhäck? Gör det något om det kommer någon frostnatt efter att man planterat?
Bor i zon 1 men ganska blåsigt läge.

En lämplig planterings tidpunkt blir när du ser dom första bönderna på åkern o harvar. Be din plantskola reservera en lämplig antal häckplantor redan nu och kväv att växterna lagras i en bra kyllager tills du kan plantera. Att plantera på icke tjänliga jordar är en 'döds synd' som växter har svårt att ursäkta dom närmaste åren, växterna står still i sämsta fall hela första sommaren och får väldigt svårt med övervintring. Att plantera så tidigt som möjligt betyder INTE att man kan gräva i markerna, utan att man planterar snarast efter den tidpunkten när jordarna har nått den stadie när det är möjligt med jordbearbetning utan att man förstör jorden med jordpackning. Det är därför som
du inte ser bönderna på åkern nu. En korrekt utförd planterings arbete, en nedklippning av plantorna till c 15 cm ovan mark vid planterings tillfällen (om växterna har verkligen lagrats på ett korrekt sätt och är i vila), samt en vattning som ger c 30 mm/kvm vatten på 10 dagars perioder inkl. regn under tiden fram till mitten av augusti ger en tillväxt på c 60- 80 cm första sommaren. Ligustern är oerhörd känslig mot syrefattig jord, så överdriv INTE vattningen. Om du har väldigt tunga lerjordar så bör vattenvolymen inte överstiga 15 mm/kvm under samma period. Hälsningar Eskil43
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon