Karlmikael
12-02-2016, 21:47
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur ni gör när ni tar vintersticklingar av era vinrankor, tänker främst på vitis vinifera.
Man hör så många olika bud.
Först i vatten eller direkt i jord? Eller förvarar ni era inlindade i fuktat papper i kylen till våren kommer.
Svalt eller varmt?
Ljust eller mörkt?
Såjord eller sand?
Plastpåse över?
Hur många skott, och hur många ovan respektive under jord/sand/vatten ?
Sjävl har jag ett 100tal "pinnar" jag experimenterar lite med i år, vissa står i vatten, vissa direkt i jord/sand. Endel står i mitt växthus som hålls frostfritt och andra står i 10grader och halvljust. Mina sticklingar är 20-30cm långa.
Janne56
18-02-2016, 16:05
Jag brukar skära till sticklingar, när jag beskär vinrankorna vid jultid. Jag skär dem 30-40 cm långa och sätter dem direkt i 10-liters plasthinkar med hål i botten. Sticklingsmedium sand blandad med hackad vitmossa (inte renlav som man har i adventsljusstakar utan den gulbruna mossa som finns på myrar och mossar). Jag kör ner sticklingarna nästan ner till botten av hinken. Sedan sätter jag sticklingshinkarna genast på golvet i ett ouppvärmt växthus. Man får inte vattna hinkarna med sticklingar för mycket - de kan ganska lätt ruttna. De ska vara lätt fuktiga. De får stå i hinkarna till våren drygt ett år senare. Då tömmer jag ur hinkarna och planterar sticklingarna i lämplig jord - kalkhaltig planteringsjord för vinifera och planteringsjord blandad med rododendronjord för staketdruvor. 25 till 90% av sticklingarna brukar rota sig, beroende på sort. En del hybrider är svårrotade, t.ex. Rondo, men man brukar få ett antal rotade exemplar även av dem.
Karlmikael
20-02-2016, 22:56
Tack! Kul att höra hur ni här gör med er sticklingar. När brukar du köra vinterbeskärningen?
Janne56
22-02-2016, 15:59
Jag brukar avsluta vinterbeskärningen senast i mitten av januari.