Full version: Förökning vindruvor
Karlmikael
Hej!

Jag är lite nyfiken på hur ni gör när ni tar vintersticklingar av era vinrankor, tänker främst på vitis vinifera.
Man hör så många olika bud.
Först i vatten eller direkt i jord? Eller förvarar ni era inlindade i fuktat papper i kylen till våren kommer.
Svalt eller varmt?
Ljust eller mörkt?
Såjord eller sand?
Plastpåse över?
Hur många skott, och hur många ovan respektive under jord/sand/vatten ?

Sjävl har jag ett 100tal "pinnar" jag experimenterar lite med i år, vissa står i vatten, vissa direkt i jord/sand. Endel står i mitt växthus som hålls frostfritt och andra står i 10grader och halvljust. Mina sticklingar är 20-30cm långa.
Janne56
Jag brukar skära till sticklingar, när jag beskär vinrankorna vid jultid. Jag skär dem 30-40 cm långa och sätter dem direkt i 10-liters plasthinkar med hål i botten. Sticklingsmedium sand blandad med hackad vitmossa (inte renlav som man har i adventsljusstakar utan den gulbruna mossa som finns på myrar och mossar). Jag kör ner sticklingarna nästan ner till botten av hinken. Sedan sätter jag sticklingshinkarna genast på golvet i ett ouppvärmt växthus. Man får inte vattna hinkarna med sticklingar för mycket - de kan ganska lätt ruttna. De ska vara lätt fuktiga. De får stå i hinkarna till våren drygt ett år senare. Då tömmer jag ur hinkarna och planterar sticklingarna i lämplig jord - kalkhaltig planteringsjord för vinifera och planteringsjord blandad med rododendronjord för staketdruvor. 25 till 90% av sticklingarna brukar rota sig, beroende på sort. En del hybrider är svårrotade, t.ex. Rondo, men man brukar få ett antal rotade exemplar även av dem.
Karlmikael
Tack! Kul att höra hur ni här gör med er sticklingar. När brukar du köra vinterbeskärningen?
Janne56
Jag brukar avsluta vinterbeskärningen senast i mitten av januari.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon