Full version: Odling inomhus
Lena Wistrand
Jag köpte en växtlampa och har nu sått olika sorters sallad, dill, spenat och rädisor i källaren. Lampa lyser 16 timmar per dygn och jag har strax under 20 grader i rummet. Där finns också ett fönster, så dagtid kommer vanligt utomhusljus också in.
Fröna grodde väldigt fort, efter bara sex dagar hade allting kommit upp. Men jag tycker att bladen är ranka och veka. Vad gör jag för fel? Sådde i vanlig gödslad odlingsjord och har inte gödslat något efter sådd.
Åsa, mälardalen zon 2
De du nämner vill ha det kallare än +20 dessa växter blir ju oftast bäst vid vår eller höstsådd när det är svalt ute de blir inte riktigt lika fina mitt i sommaren. +Under lampan kanske det blir ännu varmare runt +12-15C är nog mera lämplig temperatur. Har sått några av de du nämner jag med men min sådd står på balkongen där det är mera lämpligt klimat för såna växtslag.
Lena Wistrand
För varmt alltså. Hmmm, knepigt, för nu har jag sått tomater, gurka, paprika och litet annat under samma växtlampa och de vill ju ha det varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon