Full version: MINITOMAT. 'TINY TIM'
Rhonda - 51Aussie
I år börjar jag mycket tidigare än vanligt (jag brukar så fröna i mars) eftersom jag har problem med att tomatplantorna hinner får tomater på vår balkong. Den får enbart sol mellan 10.00 - 11.00 och 14.00 - 16.00. Det är söderläge men det är stora träd utanför.
Det är ledsamt eftersom jag har odlat egna plantor i åratal men sedan vi flyttade hit för 6 år sedan har det inte gått bra med tomatodlingen.

Det är alltid en bra idé att så fler än man behöver så att man kan välja ut de starkaste plantorna.

12/2 lade jag fröna i ett glas vatten som jag ställde på min värmematta. Idag 14/2 ska de planteras.
Rhonda - 51Aussie
PLANTERADE. Jag täckte fröna efter fotandet.
Rhonda - 51Aussie
FRÖPLANTOR
Rhonda - 51Aussie
FRÖPLANTORNA 21 feb.

De står under en lågenergilampa 24h/dynget.
Karlmikael
Jag skulle rekommendera dig att sätta växtbelysningen i en timer, och låta den vara tänd 14-16tim dygn. Dina tomater behöver vila, liksom dem får i sitt naturliga tillstånd. Lyser det dygnet runt blir plantorna "stressade"
Har du svalt där plantorna står, 15-18 grader så skulle jag haft belysningen tänd ca 14tim/dygn, och om du har rumstemperatur skulle jag haft belysningen tänd något llängre, men ej mer än 16tim.

Så jag tror att du spar på både tomaterna och elräkningen om du införskaffar en timer tummenupp.gif
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Karlmikael @ 21-02-2016, 20:34) *
Jag skulle rekommendera dig att sätta växtbelysningen i en timer, och låta den vara tänd 14-16tim dygn. Dina tomater behöver vila, liksom dem får i sitt naturliga tillstånd. Lyser det dygnet runt blir plantorna "stressade"
Har du svalt där plantorna står, 15-18 grader så skulle jag haft belysningen tänd ca 14tim/dygn, och om du har rumstemperatur skulle jag haft belysningen tänd något llängre, men ej mer än 16tim.

Så jag tror att du spar på både tomaterna och elräkningen om du införskaffar en timer tummenupp.gif

Tack ska du ha för ditt intresse men jag har gjort så här under längre tid och det har fungerat bra.
Karlmikael
Härligt! Dumt att ändra på något som fungerar. Alla sätt är rätt, förutom dom som är fel
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Karlmikael @ 21-02-2016, 22:18) *
Härligt! Dumt att ändra på något som fungerar. Alla sätt är rätt, förutom dom som är fel

As we usually say: 'If it's not broken, don't fix it!' giggle.gif
Rhonda - 51Aussie
DE VÄXER 25 feb.
Rhonda - 51Aussie
OMPLANTERADE TILL 13cm KRUKOR

Rhonda - 51Aussie
DE VÄXER.

Rhonda - 51Aussie
GULA BLAD.
Så här ser bladen ut på mina tre TT plantor. Aldrig någonsin har detta hänt mig fast jag har haft tomatplantor i åratal.
Mina ampeltomat plantor (Hundreds and Thousands) har inte detta problem.
Idag planterade om de tre plantorna o gav dem helt ny jord - kogödsel. hoppas det hjälper.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon