Stefulainen
18-02-2016, 12:55
Vi har en altan på norrsidan om huset och jag funderar på att anlägga ett insyns-/vindskydd vid ena änden. Är nu i valet och kvalet mellan humle och vildvin. Skulle gärna ha något som växer upp fort och högt (typ 3 meter högt och 4 meter brett).
Solen kommer åt att lysa på det mesta av ytan morgon och kväll. Mitt på dagen är det delviss skugga.
Vad är för och nackdelar?
strandskatan
18-02-2016, 14:19
Humle har sträva (tråkiga tycker jag) blad, vissnar ner helt på hösten utan höstfärg vad jag kan minnas. Växer snabbast, skjuter rotskott, antagligen också under terrassen. Vildvin får fin höstfärg, liggande grenar slår rot men är ändå mer hanterbar. Även om bladen faller av på senhösten finns grenarna kvar. En annan mycket snabb klättrare är bokharabinda, som har vita blommor. Sprider sig inte men blir enorm. Pipranka blir så småningom också stor, bladen täcker varandra så det blir kanske väl mörkt? Vilken zon bor du i? Osäker på härdighet i högre zoner.
Kanske ska nämna att jag själv grävt bort både bokharabindan och humlen, vildvinet och piprankan har jag kvar!
Huggorm
19-02-2016, 06:24
En annan klättrare att överväga är rådhusvinet, Parthenocissus tricuspidata. I mina ögon vackrare än sin släkting vildvinet. Men oavsett vad man väljer kommer det ta ett år eller två innan plantan etablerat sig och börjat växa på riktigt.