Rhonda - 51Aussie
Har nyss skivat grönsaker till en gratäng i min Moulinex Mouli-Julienne råkostkvarn från 1970-talet.
Jag älskar denna apparaten.

Har ni kvar någon 'gammal' apparat som ni fortfarande använder?

https://www.google.se/search?q=moulinex+ski...julienne+orange

segelbåt
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 18-02-2016, 14:15) *
Har nyss skivat grönsaker till en gratäng i min Moulinex Mouli-Julienne råkostkvarn från 1970-talet.

Fick en flashback av bilderna. Vi hade en sådan när jag var liten. smile.gif

Retrosaker är alltid kul.
*Stintan*
Har en nästan oanvänd längst in i nåt skåp tror jag. Gillade den aldrig.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (segelbåt @ 18-02-2016, 14:33) *
Retrosaker är alltid kul.

Or not! Like us! rotfl.gif
segelbåt
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 18-02-2016, 14:44) *
Or not! Like us! rotfl.gif

Fast jag är fortfarande någorlunda ung så jag är inte retro än...
Rhonda - 51Aussie
CITAT (segelbåt @ 18-02-2016, 14:47) *

Sorry I meant me. No offence meant. Du kommer dit du med a0a.gif
silos
Har en gammal elvisp som fungerar bra!
Annars har jag nya apparater som mina barn har givit mig.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 18-02-2016, 14:52) *
Du kommer dit du med a0a.gif

Nämen hallå där segelbåt! Du är ju äldre än jag! Om inte du är retro då är jag definitivt inte det! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har 2st moulinex som jag använder fast mina är äldre än 70-tal de är helt i metall ingen orange plast där inte + jag har en Kenwood hushållsassistent inköpt 1952 som jag ibland använder, jag har bytt sladden men annars är det orginal.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-02-2016, 07:51) *
Jag har 2st moulinex som jag använder fast mina är äldre än 70-tal de är helt i metall ingen orange plast där inte + jag har en Kenwood hushållsassistent inköpt 1952 som jag ibland använder, jag har bytt sladden men annars är det orginal.

Det är ju jättebra att de håller.

Min elvisp är från 70-talet den med (orange). Tyvärr så fick jag kasta stativet för ett par år sedan.
(jag är nog lite yngre än du)
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 18-02-2016, 14:47) *

En återvinningsbar tonåring kanske giggle.gif
Eva i Skåne
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 18-02-2016, 14:15) *

I stugan har jag precis en sådan som länken visar. Den är jättebra, men man får ha ganska stor yta under den för det man river/skivar sprätter. Enda felet med min är att plastknoppen på veven har vittrat sönder, men är numera ersatt med något hemmasnickrat.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2016, 16:17) *
I stugan har jag precis en sådan som länken visar. Den är jättebra, men man får ha ganska stor yta under den för det man river/skivar sprätter. Enda felet med min är att plastknoppen på veven har vittrat sönder, men är numera ersatt med något hemmasnickrat.

Det är sant att den sprätter. Eftersom din har fått en ny knopp betyder det att du inte vill göra dig av med din lilla trotänare!
Eva i Skåne
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 22-02-2016, 16:37) *
Det är sant att den sprätter. Eftersom din har fått en ny knopp betyder det att du inte vill göra dig av med din lilla trotänare!

Rätt smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har en gammal Moulinex mixerstav sedan 70 talet men också en ny Braun sedan 2 år men jag tycker den gamla är bättre....

Hade också en gammal Moulinex Skärare/Mixare eller vad man nu skall kalla det. När vi skulle hacka lök så gjorde vi det i den. Hacka nötter osv också. Men så plötsligen tyckte sambon att den var trasig och så åkte den iväg.

Men jag har mycket annat gammalt. Kaffemuggar t.ex. eller gräddkannor från min mormor osv

Elisabeth
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-02-2016, 18:04) *
Jag har en gammal Moulinex mixerstav sedan 70 talet men också en ny Braun sedan 2 år men jag tycker den gamla är bättre....

Hade också en gammal Moulinex Skärare/Mixare eller vad man nu skall kalla det. När vi skulle hacka lök så gjorde vi det i den. Hacka nötter osv också. Men så plötsligen tyckte sambon att den var trasig och så åkte den iväg.

Men jag har mycket annat gammalt. Kaffemuggar t.ex. eller gräddkannor från min mormor osv

Elisabeth

Jag kände inte ens till att Moulinex gjorde mixerstavar så tidigt som på 70-talet.
Man kan undra om äldre produkter verkligen håller längre eller om vi måste vänta ett antal år för att kunna jämföra dem med nyare. FAST! Det finns sköra plastbitar som går sönder på nyare produkter och ibland måste man kasta något pga bara det.

Vad mysigt att du använder porslin från din mormor. Jag har inget sådant sad.gif
Rhonda - 51Aussie
LITEN SKYFFEL OCH BORSTE I TRÄ.

När vi köpte villa för ett antal år sedan hade den gamla damen lämnat lite saker som vi kunde göra vad vi ville med. Denna fanns med o jag har använt den sedan dess (2000). Den står alltid på en av köksbänkerna. Jag sopar upp smulor mm med den.

Nu vet jag inte om sådana tillverkades annanstans men det fanns en man i Alsterbro (där vi bodde) som snickrade sådana saker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon