Stefan A
Hej!
Min vinranka har väl stått i tio år på sitt ställe och är riktigt kraftig. Nu behöver jag höja marknivån en halvmeter där den står. Pallar den att jag bara fyller på jord mot stammen, tror ni?
Huggorm
Nej, barken ruttnar om den är i konstant fukt under jord. Dessutom behöver rötterna syre för att överleva, och de får de inte om de plötsligt hamnar en halvmeter djupare än de anpassat sig till.
Stefan A
Vad gör det om barken ruttnar och kan det bryta rötter från den täckta gamla stammen? Tänkte att vinrankan är speciell som den klätterväxt den är ... Kan man få det att funka bättre genom att fylla på lite i taget under flera år?
Huggorm
Näringstransporten mellan krona och rot går i den gröna delen av barken som är precis under den torra, bruna ytterbarken. Ruttnar barken kan inte näringstransporterna genomföras, det blir som att ringbarka.

Visst, har man tur kan det kanske växa ut nya rötter från stammen. Vinrankor är ju något som det både odlats och experimenterats ganska mycket med, så erfarenheter finns säkert om man bara kan hitta dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon