Full version: S kiwi i papper
Karlmikael
Hej!

Tnkte bara tipsa er som vill s kiwi frn fr ett mycket enklare och snabbare stt n det "vanliga" med Stratifiering (kylperiod). Frsta gngen jag tog frn frn kiwi och frskte f dem att gro s brjade jag med sjord i rumstemp, inget hnde p tv mnader, sedan undervrme i en mnad (efter tips) men inget hnde. D stllde jag ut krukorna i kallgaraget en mnad, tog sedan in dem i rumstemp och efter ett par veckor hade ca hlften grott, inga fler grodde.

Testade i r att lgga frn i ett fuktat papper, ihopvikt i en transparent plastpse med ett par lufthl i, la psen i rumstemp. Efter en vecka brjade vissa frn f en liten rot och en vecka senare hade skert 98% av alla grott. Ner med alla grodda frn i ett minidrivhus i sjord under vxtbelysning och nu 1,5 mnad sedan frna lades i pappret vxer kiwis i egna krukor, och har brjat stta fart ordentligt. Satte ven i r i kruka med sjord frn samma frukt, i rumstemp, dem har inte grott n.

Hur kan det komma sig att med slipper hela steget med stratifiering nr man sr i papper istllet fr sjord? Fungerar detta ven p andra vxter som vill ha en kylperiod fr att gro?
Rhonda - 51Aussie
Det var intressant! Det ska jag prva.
strandskatan
Den metod du beskriver fungerar ocks p sk ljusgroende frn! Brukar gra s med blomstertobak och heliotrop ibland, nr de inte vill gro sdda p det "riktiga" sttet.
Karlmikael
Okej! Nr brukar du s blomstertobak? Frra ret var mitt frsta med dem, sdde d p tok fr tidigt! Vxte som bara den..
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon