Full version: växter eller ej?
gullik.u
Hej! för 2 sommrar sen gjorde vi en damm, ca 2*3m la dammduk. första sommaren så planterade jag i växtkorgar, men det fungerade inge bra dels var ju botten snorhal och jag fick lägga stenar som höll korgen kvar och eftersom det lutade kunde de inte ställas var som helst,vi har en fontän och ett " vatten fall" så det går inte att ställa för nära dem heller"växterna sprutas sönder, ett annat" problem" var att korgarna var överfyllda med maskar, ja det blev mycket mask i hela dammen ?! jag tog därför bort all plantering och nu har jag bara blommor utanför, Det är ju snyggt i dammen när det är nytt och friskt vatten men då får man ju byta ofta sad.gif kan man fylla en damm ( med duk) med singel=lättare att plantera? vad jag förstår går det att få klarare vatten med växter i men hur gör ni vid rengöring mm,blir inte stenarna aldeles gröna av alger? Funderar på en ny damm och vill ha lite mera tips wub.gif
kerstin z5-6
Jag har sand minst 20 cm i botten av min damm -ovanpå dammduken .
Grus också på de grundare partierna
Alla växter är planterade direkt i sanden o trivs utmärkt med det.
Näckrosor tre olika sorter -tas aldrig in o blommar som bara den -De får inte ens näringspinnar -det räcker med fiskarnas avfall smile.gif
Att byta vatten i en damm är meningslöst -Det gäller att få en bra miljö istället .Filter o då menar jag ett stort biologiskt med tex sand grus o gamla strumpbyxor i en plasttunna -/ + alt uv ljus/alt ett köpt större filter -så blir vattnet klart.
Gröna algtrådar som sitter fast på stenar får man ..blir de för mycket kan de håvas ur -Det är flytalgerna som inte går att håva bort , som gör vattnet grönt o slemmigt ,man vill åt med filtret
Min damm är 8 x10 o 150 i djuphålan -
jag tar in fisken på vintern
Utan fisk är dammen lättare att få i balans
Exotic
Kerstin kan du inte ha dina fiskar kvar under vinterhalvåret ??? Tänkte eftersom du har ett djup 150 wacko.gif
Bara en liten fråga rolleyes.gif laugh.gif
MVH Elaine
Tussi
Kerstin vad har du för sand och grus i din damm. Jag har mina växter planterade i dammkrukor , men tycker dat skulle vara snyggare att plantera på botten.
kerstin z5-6
Vanlig sand smile.gif Nej vi tar in fisken till innedammen i stora växthuset
Dammen ligger på för långt avstånd från huset för att det , med all snö ska vara praktiskt även om det går för djupets skull måste man ju kolla att frosthätta mm funkar smile.gif
Exotic
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-04-2004, 11:54)
Vanlig sand smile.gif Nej vi tar in fisken till innedammen i stora växthuset
Dammen ligger på för långt avstånd från huset för att det , med all snö ska vara praktiskt även om det går för djupets skull måste man ju kolla att frosthätta mm funkar smile.gif

Då är jag med , den stor i trä ? Läckert rolleyes.gif smile.gif
gullik.u
Tack Kerstin ! du kan en hel del va! smile.gif Jag skulle vilja veta lite mer om det där med filter, i min pump finns det inte ens ett filter ?! det är en Hozelock cyprio 2000 lv någon som vet om det går att köpa eller bygga något till ? ett annat problem är att det blir en tjock gröt av alla löv, så att tömma under våren är nog ett måste sad.gif
Sollan
CITAT (gullik.u @ 21-04-2004, 22:23)
det blir en tjock gröt av alla löv, så att tömma under våren är nog ett måste sad.gif

Mitt råd är att inte tömma dammen. Löv och annat som ligger i dammen kan man håva upp. Som Kerstin sa är det meningslöst jobb som stör den biologiska balansen. En "kliniskt" ren damm är inte möjligt att få och inte heller något att eftersträva. smile.gif
Själv har jag mina växter i bygghinkar och planteringslådor. Har även några i torvblock som jag gröpt ur och fyllt med växter. Torven är sur och ska enligt uppgift hjälpa till att hålla dammen ren.
Lycka till!
/sollan
kerstin z5-6
En del lägger i nät strax före lövfällningen o håvar i det värsta löven ...
Tussi
Hej Sollan
När du planterar i torvblock, fyller du blocket med vattenjord då ?
Tror du det blir bra att ställa torvblock på ena sidan runt dammen, holka ur dem och plantera sumpväxter i. Vattnet kommer att gå upp ca 5 cm på blocket, dammfolie och kant bakom som gränsar till altan. Grummlar torvblocket vattnet och löses upp?
kerstin z5-6
Jag har haft torvblock som kant i fem år nu och de är helt intakta -dessutom försurar de dammen något vilket i sin tur minskar algverksamheten smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon