Bockstensmannen
Om man klipper ligusterhäcken nu i slutet på Februari blommar den i sommar då?
eller är det bättre klippa efter den blommat klart om man vill ha full blom?
jag vill inte stå med en häck utan blommor, så kan man ju inte ha det.!
Aqvakul
Det är säker OK att klippa nu, men de flesta av oss klipper ligustern vår/försommar och sensommar/höst bl.a. för att slippa blommorna... wink.gif
Bengalow
Klipp FÖRE midsommar, samt sent på hösten. Då blir häcken väl formad det mesta av året, och det är väl därför man har en häck - knappast för blommorna. Dom luktar avskyvärt, som bränt gummi.
Bockstensmannen
Då har du nog tagit fel på sorten eller har något slags fel på luktsinnet om du tycker det luktar bränt gummi. rotfl.gif
Min Liguster är typ städsegrön och när den blommar sprider den en underbar sötaktig blomdoft i hela trädgården hos mig, riktigt sött och gott luktar dom. Vita blommor som är rätt oansenliga att titta på men doften är fantastisk. Ungefär som cyréndoft eller hägg fast jag uppfattar det som den doftar mera, och längre ifrån. Underbart i en varm högsommardag. smile.gif
Bengalow
Citat Wikipedia: "- Blommorna är rörlika med utbrett bräm och är gräddvita till färgen. De har en sötaktig, frän doft som påminner om rönnens (Sorbus aucuparia) och oxelns (S. intermedia) blomdoft."
Liksom smaken, så är väl våra luktsinnen olika. Jag tycker inte om doften.
Aqvakul
Bären är giftiga.
Gossen Ruda
Citat från Bärboken av Örjan Armfält Hansell: " Blommorna på högsommaren luktar fränt och inte särskilt angenämnt". Är det liguster du har?
Bockstensmannen
Jag vet inte hur dom får det till att lukta bränt gummi iallafall. confused.gif
Då tycker man nog likadant om tex syrén doft då det också blir en rätt söt tung blomdoft.
Jag tycker det doftar underbart sommarlikt, kan inte bli mycket bättre än sötaktig blomdoft i värmen smile.gif

T.ex här har dom fått det rätt iallafall.
http://www.bakker.se/produkt/liguster-som-forblir-gron/

Sådana som luktar illa är ju tex rynkolvon. thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon