Jag tänkte för första gång i mitt liv ge mig an grönsaks- och krydd-odling. Har aldrig gjort det förr, i någon form.
Till mig hjälp har jag min balkong och jag ska nu dagarna beställa in 4 balkonglådor som vardera är 80 cm långa. De rymmer 15 liter jord och är självvattnande med en reservoar på 5 liter vatten.
Jag har läst några artiklar på odla.se om grönsaksodling på balkong men i artiklarna rör sig det om generella tips, förmodligen till målgruppen som gjort det här förr.
En artikel jag söker, eller ett foruminlägg, är av karaktär där det står exakt vad jag ska stoppa i balkonglåda nr1, nr2, osv. Och givetvis när. Jag har förstått att vissa grönsaker gillar speciell jord, och det innebär ju någon form av planering :)
Mängd avkastning är inte A och O. Det ska först och främst vara kul och se snyggt ut. Så några blommor här och där funkar ju också.
Jag kan dessutom inte så många namn på grönsaker, men det jag antecknar ner från olika källor är följande:
- Sallat
- Vitlök
- Gräslök
- Minipaprika
- Dill
- Bladpersilja
- Rädisor
- Tamat (körsbärs)
Har ni tips på hur saker och ting ska sättas ihop och vilka grönsaker och kryddor jag kan ta med i mina lådor så skulle jag vara evigt tacksam :)