Joodå det är vår nu. Det lärde jag mig redan som liten att mars är en vårmånad så våren 2016 är redan tre dagar gammal.
Vilka tecken på att det stämmer har ni sett hos er?
Här kvittrar fåglarna, det är nog det som märks mest. Små gröna blad av obestämd art visar sig i en rabatt. Det har börjat ljusna när jag hämtar tidningen vid sex-tiden på morron och det är ljust ett bra tag på kvällarna också. Härligt!
Ja Mars kan vara både vår och vinter, men ljuset finns där med längre dagar, och så har fler tranor siktats de senast dagarna.
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-03-2016, 19:39
Vår är det inte....
När vi hade stugan och trädgården kvar så hade vi varje år samma diskussion, jag sa att det är vår och sambon att det är vinter.
När jag började i trädgården så frös jag häcken av mig ofta.
Och när man tittar i almanackan, när börjar våren? Igår och förrgår var det svinkallt, ingenting så var vårlikt
malarmaster
03-03-2016, 19:43
Nej,varmt är det inte men plusgrader dagtid har det ju varit några veckor.
Tibasten började blomma i helgen och trädknopparna sväller.Men tjäle är det ju fortfarande så det är ingen mening med att gå ut i landet.
Södra skåne har ju däremot fått vår och dit är det ju inte många mil. Ulf
Någon trana har jag inte sett eller hört än men det är massor med gäss på gärdena, och man ser och hör dom morgon och kväll när dom flyger till och från fågelsjön. Välkomna hit igen!
Igår såg jag att myrorna vaknat i två av våra myrstackar, det var full aktivitet i solskenet. Det var också ett trettiotal svanar på ett gärde. Jag räknade till 28 men missade säkert någon för dom klev omkring så det var inte lätt att få med alla.
Idag däremot är det ett bakslag utan dess like. Det har kommit närmare en dm snö i natt och det snöar fortfarande. Hoppas att det inte är mitt fel för att jag startade den här tråden...?
Ett säkert vårtecken här är att både hunden och katten har börjat fälla hår kopiöst! Dom fäller alltid men vår och höst fäller dom som sagt oerhört mycket!
Fåglarna kvittrar i dur och jagar varandra lite så där romantiskt i cirklar och gör hjärtan i luften. Vår!

Annars är det väl inte så mycket vårtecken på gång nu. Jag såg en fjäril för ett par dar sen, visserligen inomhus men ändå.
malarmaster
12-03-2016, 10:39
sista (?) snön har smält bort och trots frysgrader på nätterna börjar det faktiskt likna vår,lökarna har börjat sträcka på sig och rönnspirean har börjat veckla ut blad,tibasten lyser härligt rödviolett och forsythian börjar lysa gul. Nu har det ju lovats härliga soliga dagar en vecka framåt så det ser lovande ut. affärerna har börjat med penseer och sättpotatisen har nått butiken.Dags att plantera med andra ord.
Det är också dags att plantera om tomatplantorna och plantera om alla pelargoner samt att städa ut växthuset.
Såg att det faktiskt var 17 grader nu på morgonen i mitt lilla växthus.Tomathuset får dock vänta lite till,i maj brukar det vara läge att fylla det.stora växthuset som ligger lite skuggigare får också vänta,det används mest till frö o perennahus och där är det fortfarande kallt.Det blir inte heller så mycket fröer nuförtiden då det tar för mycket tid samt att jag har svårt att få ut nya plantor,det är fullt i trädgården.
Förr drogs det upp minst 100 sorter om året och det brukade bli ett tusental plantor.Det mesta slängdes dock då det var svårt att bli av med överskottet,vanliga trädgårdsmänniskor förstår inte uddaväxter från exotiska platser.Så trots växtmarknader o dyl. gick det mesta på komposten. Nu drar jag bara fram det som jag själv behöver så det är nu mest små fröplantor som slängs i samband med omskolning.Men visst 'är det slöseri att plantera ett 25-50-tal fröer och bara omskola 3-4 plantor. ulf
hattstugan
15-03-2016, 10:51
Tjälen släppt så nu är det vår här också
CITAT (hattstugan @ 15-03-2016, 10:51)

Tjälen släppt så nu är det vår här också
Bengalow
15-03-2016, 12:59
Vi har haft växlande temperatur under lång tid här i södra Skåne - lite värme och sedan kyla, men aldrig under 0. Så idag såg jag ett säkert vårtecken: En Citronfjäril! Det var välkommet, så som vi väntat på våren...nu är den här. Stora, fina knoppar på magnolierna, och lite anlag på persikoträdet. Hoppas att insekterna också skall vakna till liv, så det blir befruktning, när det en gång blommar. Kalla, sena vårar är inget för mig, så vi har bokat resa till Burma - där har dom aldrig vinter, och deras flora är makalös.
Nu kommer de tidiga blommorna, Vintergäck alldeles utanför köksfönstret.
[attachment=84670:20160316_142055.jpg]
I går såg jag en fjäril ute, såg den två gånger. Eller om det var två fjärilar en gång var.
Såg en tofsvipa häromdan, såg några tidigare i vinter också. Antar att dom jag såg då var här för att vintern var mild då.
Såg en kille i kortbyxor förra veckan, vet inte om det är ett vårtecken egentligen eller varför han hade det.
Nu sitter rödhaken i rosenbusken här utanför. Åh vad jag tycker om honom!

Det är verkligen ett vårtecken, nästan så man kan tro att det är sommar på gång.
Och förresten så bytte vi ju över till sommartid idag. Yes!
Nu är det vår även i dikeskanterna, såg dom första navkapslarna för en stund sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.