Whiskeyisgood
06-03-2016, 20:36
Jag har en ganska stor sommarstugetomt på Österlen och funderade på att plantera några olika fruktträd, så jag har letat fram 13 äppelsorter, sex päronsorter och fem plommonsorter… Och så tänker jag: behöver jag verkligen alla dessa sorter?! Klarar jag av att sköta/klippa alla träden? Vad händer om inte jag besprutar när alla professionella odlare runtomkring gör det – kommer all ohyra till mig? Kan jag ta hand om all frukt? Kanske är det enklare och bättre att köpa av grannarna som odlar professionellt?
Jag vore tacksam för synpunkter på ovanstående tankar!
Jag vore också tacksam för förslag på vilka sorter som jag ska plocka bort från min lista för att göra den mer hanterlig, t.ex. vilka två eller tre äpplen, päron resp. plommon bör jag välja för att få godast frukt?!
ÄPPLEN
1. Discovery
2. Katja
3. Amorosa, röd Aroma
4. James Grive
5. Belle de Boskoop
6. Cox’s Orange
7. Ingrid Marie
8. Gyllenkroks astrakan
9. Gravensteiner
10. Säfstaholm
11. Signe TIllish
12. Transparente Blanche
13. Åkerö
PÄRON
1. Göteborgs Diamant
2. Clapp´s Favourite
3.Colorée de Juillet
4. Fritjof
5. Ingeborg
6. Conference
PLOMMON
1. Herman
2. Jubileum
3. Opal
4. Reine Claude d’Oullins grön
5. Victoria
Eller ska jag slå till och plantera allihop!
Tacksam för råd och synpunkter!
Huggorm
06-03-2016, 20:52
Jag skulle välja Aroma/amorosa i alla fall, samt gärna flera sorters plommon. Där nere på österlen har du ju så bra klimat att du kan prova lite mera exotisk frukt också, som persika och mullbär.
RibesRubusVitis
06-03-2016, 23:12
Instämmer med Huggorm, men äpplen kan du ju ha hur många sorter som helst på samma träd. Bara att tigga lite ympkvistar från grannarna.
Jan af Lisö
07-03-2016, 15:50
Du måste väl fråga dig själv hur mycket frukt du hinner förbruka (=äta + förädla) själv, efter 10 år så kan ju ett Amorosaträd ge 50 kg jättegoda äpplen. Så du får välja så många äppleträd vars frukt du kan äta upp och resten kanske sorter som gör sig bra som must eller cider eller marmelad. Du skall absolut ha Amorosa som ätäpple, f ö så kan du kanske välja sorter lämpliga till cider/must/marmelad och kanske mer ovanliga sorter som inte finns i handeln. Säfstaholm skulle jag skippa.
Äpplen går att odla utan besprutning och det gör päronen också. Vad gäller päron så skippa Göteborgs Diamant, den sorten har jag sågat bort från mitt familjeträd pga oätbarheten. Carola sägs vara en god, svensk päronsort. Går det att odla Conference hos dig så tycker jag de är ofattbart goda.
Plommon är goda, men de är svåra/omöjliga utan besprutning.
Satsa som föreslagits tidigare på andra frukt- och bärsorter: Mullbär är fina, persika borde går också bra, själv gillar jag även amerikanska blåbär som är svåra att misslyckas med.
Kolla gärna Zetas katalog där de har betygsatt olika fruktsorter, i å för sig är smaken olika, men borde gå bra som en guidning.
Sen skall du utnyttja stora delar av din tomt till att odla magnolior, borde gå att ha väldigt fina sorter på Österlen !!!!
Whiskeyisgood
09-03-2016, 22:04
Hej! Tack för alla svar och tips! Jomenvisst, ska jag sätta persikor och fikon - så småningom. Magnolior har jag redan satt, men de har svårt för blåsten, så jag har bara en liten en kvar. Jag tror jag kommer att satsa på ganska många äppel-, päron-, och plommonsorter!
Hej! Tack för alla svar och tips! Jomenvisst, ska jag sätta persikor och fikon - så småningom. Magnolior har jag redan satt, men de har svårt för blåsten, så jag har bara en liten en kvar. Jag tror jag kommer att satsa på ganska många äppel-, päron-, och plommonsorter!
Jan af Lisö
11-03-2016, 10:37
Om dina magnolior blåser sönder då kommer inte heller fruktträden att trivas där, bin behöver vindfritt för att kunna pollinera och mogna frukter faller ner i blåsten. Fruktodlarna brukar plantera häckar av diverse träd runt odlingarna som vindskydd. Kanske något att fundera på ?
Whiskeyisgood
13-03-2016, 20:37
Hej Jan,
Tack för påminnelsen om vinden. Jag har nyligen mest tänkt på hur jag ska få in mer kvällssol eftersom jag planterat buskar och träd på västsidan för att få lite lä. När vädret är vackert är min stuga den vackraste platsen i världen, men när västanvinden och regnet kommer så är det inte så roligt... Horisontalregn. Vinter-Skåne i ett nötskal.
När jag tittar på de gamla övergivna fruktodlingarna i närheten så får jag en känsla av att fruktodlarna förr i tiden ofta satte päronhäckar runt äppelodlingarna. Päronen klipptes sedan så att de endast hade grenar på t.ex. väst- och östsidan (träden blev "platta") och dessa grenpar klipptes så att grenarna växte rakt ut och sedan rakt upp. Ju högre upp, desto kortare gren innan den klipptes rakt upp. Päronträden såg alltså ut som om någon riktat en pistol mot dem och sagt: upp med händerna! Vet inte om du sett sådan päronhäckar någon gång? Fantastiskt vackra, men förmodligen ganska arbetskrävande... De gav bra med frukt trots den hörda beskärningen och päronen var lätta att plocka från vägen för förbipasserande flanörer :-)
Jag får höra mig för lite hos grannarna. Just nu sitter jag bara hemma, 60 mil bort, och planerar, tänker, drömmer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.