rosentass i Göteborg
Som rubriken lyder.
Idag 5/3 kom erbjudanden i nyhetsbrev från odla.nu. Blev störtsugen på flera perenner i annonsen. Men hur fungerar det? Kan man verkligen plantera dessa i rabatter redan nu, i början av mars - snöar idag i Gbg. Eller hur är det annars tänkt/hur gör ni erfarna?

Citat:
Roten levereras i en påse och ser inte mycket ut för världen när den kommer fram men så snart den kommer i jorden och får vatten och värme så vaknar den till liv och kommer upp precis på samma sätt som de perenner som har vilat i jorden i trädgården under vintern.

Frågan igen kort: kan man beställa nu, erhålla och plantera i rabatt direkt?
Eller är meningen att detta ska förkultiveras inomhus (el dyl) först, för utplantering senare?; när då ungefär i så fall?
confused.gif

Ålgryte
När jag tidigare har beställt från Odla på våren, har det alltid varit angivet att plantorna levereras efter "väderlek" och olika tidpunkt beroende på odlingszon. Nu har jag inte läst Nyhetsbrevet; men står det att plantorna / knölarna levereras omgående?

Har du möjlighet att förvara plantorna svalt tills det går att plantera ut dem? Det brukar vara angivet om de bör förkultiveras inomhus...
rosentass i Göteborg
CITAT (Ålgryte @ 07-03-2016, 01:01) *
När jag tidigare har beställt från Odla på våren, har det alltid varit angivet att plantorna levereras efter "väderlek" och olika tidpunkt beroende på odlingszon. Nu har jag inte läst Nyhetsbrevet; men står det att plantorna / knölarna levereras omgående?

Har du möjlighet att förvara plantorna svalt tills det går att plantera ut dem? Det brukar vara angivet om de bör förkultiveras inomhus...

Tack Ålgryte.
Nyhetsbrevet med titeln "Premiär för barrotade perenner!" kom som sagt i mailboxen lö 5/3. Här är länken http://www.odla.nu/shop/vaxter-1/perenner-barrotade.html?p=1 . Dessvärre ges inga anvisningar alls rörande leverans, tidpunkt eller ev. förkultivering. Endast det citerade.
Kan nog förvara dem svalt före utplantering. Men känns osäkert.
Hoppas att flera hör av sig med förfrågningar och att ev svar med förtydligande fr odla.nu under morgondagen. Måste väl vara en hel del som undrar?
rosentass i Göteborg
Ok, inga svar alls fån odla. Alltså.
Vi beställer på andra håll då, när dags.
Glad begynnande vår önskas alla forumister smile.gif yaay.gif
Ålgryte
CITAT (rosentass i Göteborg @ 09-03-2016, 00:38) *
Ok, inga svar alls fån odla

Har du ringt dem?

Deras närvaro här på forumet har tyvärr upphört.... thumbdown.gif

De brukar svara på mail och i telefonen.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (rosentass i Göteborg @ 09-03-2016, 00:38) *
Glad begynnande vår önskas alla forumister smile.gif yaay.gif

Tack! Du med! rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon