CITAT (Cilla @ 21-04-2004, 23:27)
Välkommen Alberto!
Vitmålning är vanligt på stads- och trädgårdsträd i Mexiko och i många andra varma städer har jag sett. Där sade trädgårdsmästarna att det höll skadeinsekter borta.
De flesta trädvårdare kommer fram till att det man istället för att lappa och laga i det som träden utvecklat i 100 miljoner år, är att
1. Välja bra plantmaterial, bra frökällor och träd från bra plantskolor där de omplanterats och tagits upp på rätt sätt
2. plantera dem i god jord på rätt höjd i stora växtbäddar där rötterna kan andas och att
3. uppbyggnadsbeskära dem innan grenar blir grova
I övrigt klarar träden det mesta bäst utan vår hjälp, även på onaturliga ställen som mitt i en trädgård eller mitt i en trottoar.
Hej alla:
Tack för de svar jag fick. Som man säger en miljon kineser kan inte ha fel. Hur kan det komma sig att människör världen över gör samma sak med samma ändamål? Jag tror faktiskt nogån sanning borde det finnas i detta.
Det stämmer att man skall satasa på friska träd från den stunden man bestämmer sig för attt införskaffa ett men chanserna är små om ngn i närheten eller "why not" vissa klimmat förändringar påvärkar växten. Jag antar att det är som små barn (det är alla mina träd" för mig). De är välskapta från början men man kan ju också bli sjuk. Så frågan är fortfarande öppet. Vad är det färg för ngt? Kan jag köpa vanlig kalk färg och måla mina träd?
Tack i förhand.
Alberto