Full version: Vit färg på träd
alpo
Är de ngn som vet vad är den vita färgen man målar halva stomme på vissa träd? Det skall vara ngn Ca lössning och sägs vara mkt effektivt mot skadedjur.

MVH

Alberto unsure.gif
Micke
Kalkslam har jag för mig att det är. Närmast för att förhindra barken från att spricka i vårsolen, vanligt förr. Har svårt att föreställa mig att det skulle hjälpa mot ohyra.

Micke

PS. Välkommen förresten!
Cilla
Välkommen Alberto!

Vitmålning är vanligt på stads- och trädgårdsträd i Mexiko och i många andra varma städer har jag sett. Där sade trädgårdsmästarna att det höll skadeinsekter borta.

Förr slammade man ibland träden här också och unga trädstammar virades om med gutesäckar. Detta var mest för att utjämna temperaturskillnaderna mellan natt och dag, särskilt tidiga våren när skillnaderna kan bli stora.

Nu gör man det inte längre någonstans vad jag vet. De flesta trädvårdare kommer fram till att det man istället för att lappa och laga i det som träden utvecklat i 100 miljoner år, är att
1. Välja bra plantmaterial, bra frökällor och träd från bra plantskolor där de omplanterats och tagits upp på rätt sätt
2. plantera dem i god jord på rätt höjd i stora växtbäddar där rötterna kan andas och att
3. uppbyggnadsbeskära dem innan grenar blir grova

I övrigt klarar träden det mesta bäst utan vår hjälp, även på onaturliga ställen som mitt i en trädgård eller mitt i en trottoar.
pepparmynta
Man gör så i Marocko också, mot skadeinsekter.
alpo
CITAT (Cilla @ 21-04-2004, 23:27)
Välkommen Alberto!

Vitmålning är vanligt på stads- och trädgårdsträd i Mexiko och i många andra varma städer har jag sett. Där sade trädgårdsmästarna att det höll skadeinsekter borta.

De flesta trädvårdare kommer fram till att det man istället för att lappa och laga i det som träden utvecklat i 100 miljoner år, är att
1. Välja bra plantmaterial, bra frökällor och träd från bra plantskolor där de omplanterats och tagits upp på rätt sätt
2. plantera dem i god jord på rätt höjd i stora växtbäddar där rötterna kan andas och att
3. uppbyggnadsbeskära dem innan grenar blir grova

I övrigt klarar träden det mesta bäst utan vår hjälp, även på onaturliga ställen som mitt i en trädgård eller mitt i en trottoar.

Hej alla:

Tack för de svar jag fick. Som man säger en miljon kineser kan inte ha fel. Hur kan det komma sig att människör världen över gör samma sak med samma ändamål? Jag tror faktiskt nogån sanning borde det finnas i detta.
Det stämmer att man skall satasa på friska träd från den stunden man bestämmer sig för attt införskaffa ett men chanserna är små om ngn i närheten eller "why not" vissa klimmat förändringar påvärkar växten. Jag antar att det är som små barn (det är alla mina träd" för mig). De är välskapta från början men man kan ju också bli sjuk. Så frågan är fortfarande öppet. Vad är det färg för ngt? Kan jag köpa vanlig kalk färg och måla mina träd?

Tack i förhand.

Alberto rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon