Moonkewas
Köpte ett plommonträd för 3 år sedan, som hade något med sig.
Blev inga frukter det året + att vårat körsbärsträd inte heller fick vare sig blommning el frukt. Förra sommaren fick vi blomning, inga körsbär, ngr plommon typ 5-6.
Vi sprutade med ett jättestarkt bekämnings medel som ska ta allt, funkade inte.
I somras drabbades äppleträden oxå. Så nu har alla träd det.
Vi har en stor fläderbuske i närheten av äppleträden. Sprider den ohyra år in och ut ?
Behöver råd vad vi ska köpa för medel, & intervallet när det ska sprutas. Vill gärna ha frukt på våra träd.

20140904_122822.jpg

Åsa, mälardalen zon 2
De krusiga bladen är typiska bladlusskador. Fruktträd får i stort sett alltid bladlöss de dör inte av lite insektsangrepp. Man kan dock minska ner angreppen genom att vattna rejält från tidig vår regelbundet så träden får en rotblöta (bladlöss älskar träd som lidit av viss torka för då blir växtsaften sötare)+ helst inte spruta med medel. Sprutar man måste man fortsätta för då tar man även död på bladlössens fiender = börjar du spruta måste du spruta upprepade gånger under odlingssäsongen för annars återkommer lössen och man har ju tagit död på de nyttiga insekterna med medlena och de förökar inte upp sig lika snabbt som lössen. Naturen strävar efter balans så låter man bli att spruta brukar de naturliga skadedjuren hinna föröka upp sig. Det kan ibland ta ett par år innan det blir balans ifall man tidigare har sprutat.
Gunilla T
Jag är helt enig med Åsa, hjälp naturen i stället för att motarbeta den.

Träd är inte hjälplösa mot angrepp men välmående träd klarar bättre av att försvara sig. Rensa rent från ogräs under träden och när träden börjar växa i vår så gödsla och har du tillgång till kompost så lägg det under trädet för att gynna mikrolivet i marken. Har man planterat i billig planteringsjord är det ingen bra början för ett nytt träd.

De håliga bladen på ett av träden kan vara hagelskottssjuka som är en svampsjukdom som gynnas av fuktig väderlek, kan även uppstå om trädet lider av kaliumbrist. Kratta bort alla gamla löv och sätt dem i sopsäckar för förbränning. Träden brukar klara av hagelskottssjuka om de i övrigt har goda förhållanden.

Man brukar aldrig spruta bekämpningsmedel på frukt och grönsaker man skall äta, det är väl den främsta anledningen till egen odling att det är garanterat giftfritt. En del preparat är systemiska dvs tas upp av växtens alla delar, även frukten och pollen. För att få frukt behövs det pollinerare - bekämpningsmedel kan skada de viktiga pollinerarna.

När du sprutar dina träd tar du även död på de medhjälpare som är viktiga för att inte bladlössen skall få övertaget. Naturens alla medhjälpare arbetar dygnets alla timmar, var rädd om dem!

Sommartorparn
Vad är det vi ser på den nedersta bilden? Ser ut som otäcka sår, men lite svårt att identifiera....
Moonkewas
Körsbärsträdet har blödit ända sedan vi tog bort dom nedersta grenarna, då en fin krona hade bildats uppepå. Vet ej vad för fel jag gjort. Men har förstått att det inte ger lika mkt frukt då det är stressat. Men det slutar aldrig. Blöder varje vår och under sommaren. Vi har aldrig fått frukt på det trädet, vi har haft det 4-5 år. Trodde fruktträd klarade sig själv😕 Vill ju bara ha lite frukt..........
Det enda vi använt är svavel som jag penslat på knopparna, provade såpa o vatten på bladen i somras. Nu har jag satt på limremsor på båda fruktträden.
Vi har eget gödsel, så bra jord har dom fått båda. Det är något som äter upp knopparna på våren eftersom dom inte blommar.Sambon har en förkärlek till att hälla aska under "ALLA" våra träd...........har fått för sig att det är toppen. Men han fattar inte att 1-2 ggr om året räcker..........blir galen på han 😨😨
Vi har en fläderbuske som får mkt ohyra varje år, står ca 20 m ifrån plommon/körsbärsträdet. Kan den vara boven ? Tänker på fåglarna som flyger från träd till träd ?
Blir jätteglad om någon kan hjälpa mig lösa det här.........total novis i detta område.
Sommartorparn
Då är det "gummiflöde". Bara att ta bort trädet. Sorry!
Körsbär drabbas lätt av denna sjukdom. Det är därför en ska vara försiktig med beskärning. Kanske trädet hade med sig sjukdomen redan från plantskolan.

Här kan du läsa mera:
http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgar...har-hant-185781
Gunilla T
Jag vet inte om jag kan hjälpa dig att lösa problemet men när jag läser vad du skriver har ni inte låtit fruktträdet "sköta sig själv" utan mixtrat med bekämpningsmedel, aska, såpa och limringar. När man ser att något är fel utan att veta vad det är hjälper det inte att laborera med olika grejer.

Fläder får alltid löss, allt annat är undantag och de "smittar" inte annan växtlighet, ohyran är förhållandevis stationär till sina favoritväxter.

Aska skall man vara oerhört försiktig med, det höjer pH värdet i jorden vilket många växter ogillar, sluta med askan.

Stenfruktsträd kräver egentligen ingen större beskärning, man måste inte beskära, bara ta bort döda grenar och kanske grenar som korsar varandra. Det man absolut inte skall göra är att beskära dem på våren för då blöder de. Ev. beskärning görs under JAS perioden.

Om trädet blöder varje vår så har det en skada som inte läkt och all energi rinner ur trädet. Det ser ut som oläkta sår på bilden, en felaktig beskärning där trädet inte klarat av att läka såren, kanske skadad grenkrage.

Ett skadat träd klarar sämre av att värja sig mot angrepp eftersom det är försvagat. Fortsätter det att blöda varje vår så kanske det inte går att rädda.

Moonkewas
Jag köpte ett ungträd. År 2 tog jag bort en gren som var nära marken under JAS perioden. Året efter blödde den och den större grenen mittemot blödde massor,, såg ut som att den inte orkade vara(för tung då det var en spricka) kvar så att säga. Så jag tog bort den, även då under JAS. Så blödningen började efter 1a grenen jag tog bort. Jag trodde man kunde beskära o forma körsbärsträdet precis som man gör med äppleträd. Då jag inte vill ha ett alltför högt träd i framtiden. Kronan är jättefin, det är bara i mitten som den ser bedrövlig ut.
Svavel har jag provat 1 gång, såpa 1 gång, limring satte jag på för 3 veckor sedan. Då jag läste om myror o bladlöss. Ska jag ta bort den?
Ska vi prova att byta ut jorden el slänga den ?
Den blödde inte när vi köpte den.
Ps. Den grenen som går ut mot höger i bild blöder där den delar sig. Den har jag inte vågat röra.

Ser nu på morgonen att det blöder vid varje förgrening 😱😱 är den körd nu ?
Sommartorparn
Tyvärr går det inte att beskära körsbär hårt som man gör med äppelträd. Körsbär blir ofta väldigt stora träd och går inte att hålla små om man inte vill stympa dem. Fråga i plantskolan om det finns körsbär som är ympade på svagväxande underlag.

Av allt ditt mixtrande med trädet är det egentligen inget som är dåligt (förutom vårbeskärning). Men någon större nytta har dina mödor heller inte gjort p.g.a att trädet är i dålig kondition. Träd som är i dålig kondition verkar dra till sig löss och annat. Körsbär är känsliga för två saker: beskärning och dåligt dränerad lerjord. Hur ser det ut med jorden? Vad är det för jord? Hur brett grävde ni gropen? Sattes månne trädet för djupt?

Det kanske går att få trädet att piggna till med lite omvårdnad, men eftersom den redan har fått dessa fula sår problem med gummiflöde så är frågan om det inte är bättre börja om med nytt träd. (Googla "gummiflöde" så kan du läsa om sjukdomen)

Om du vill planera ett nytt körsbärsträd så är väl det enklaste att välja en annan plats. Byta jord verkar jobbigt! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon