Full version: Ullungrönnen
Huggorm
Ullungrönnen ses ju allt oftare i både trädgårdar och längs gator och vägar, men har någon sett fröplantor i omgivningarna runt sina träd? Anledningen till att jag frågar är att jag tog frö från en i höstas och de gror som galna i mina krukor nu. Jag börjar misstänka att detta träd har potential att förvildas och sprida sig över landet, med hjälp av fåglar som ätit bären.
RibesRubusVitis
Men gror ullungrönnar bättre än vilka rönnar som helst? I så fall blir väl frösådden ändå inte nya ullungrönnar?

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=122476
Huggorm
Jag vet inte om den gror bättre än andra rönnar, jag har inte provat någon annan.

Det är väl inte exakt ullungrönn, men mycket närstående. Tor Nitzelius tog med frö från Korea och drog upp ett antal träd, av de valde han ut det bästa och därifrån tas nu ympmaterial till alla nya ullungrönnar. Resterande träd står kvar och pryder parkeringsplatsen utanför Göteborgs botaniska och från ett av de träden tog jag några bär i höstas.
Gunilla T
Spontant skulle jag säga nej, den sprider sig inte men vid närmare eftertanke så vet jag faktiskt inte. Jag har en ullungrönn sedan ca 10 år tillbaka och har inte noterat någon spridning men den erfarenheten är förstås alldeles för begränsad.

Jag har ett intresse för trädgårdsrymlingar som tar sig ut i naturen och skadar både flora och fauna så jag brukar följa vad som skrivs i ämnet och där har ullungrönnen aldrig nämnts men å andra sidan är den relativt ny i odling.

Den har förresten fått ny status och är numera en egen art Sorbus ulleungensis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon