Jonnte
Hej, hoppas jag postar detta i rätt kategori nu.

Vi köpte hus i somras och hade väl rätt fullt upp med själva huset så trädgårdsarbetet fick bli lite nedprioriterat. Nu försöker jag rädda upp situationen lite. Just nu har jag tänkt lite kring själva landet. Och här är en del frågetecken.
Jag förmodar att man ska luckra upp jorden lite i landet och blanda i lite gödesel. Ett bekymmer är att jag inte vet vad som finns i landet riktigt. Jag vet att det ska finns sparris, men inte riktigt på hur stort område. (Såg lite torkad blast på några ställen i slutet på sommaren ). Hur ska jag göra där? Mylla ner i gödsel i ytskiktet och inte gå för djupt?
Det finns också hallon i landet och jag antar att det är hösthallon (vi hade hallon väldigt sent på hösten) de ska väl klippas ner till vintern men det har vi missat. är det bättre att låta dem vara eller klippa ner dem nu? Har läst att det kommer hallon även på gamla grenar även på hösthallon? Mår busken bättre av att vara glesare, alltså klippa ner den nu?
Även krusbär och vinbär finns men dem tänker jag nog bara låta vara som de är.
Tre häckplantor står också i landet, dem skulle jag vilja flytta för att ge plats till något roligare (antar att det är tänkt som reservplantor till häcken.) När är det lämpligast att flytta dessa och är det att bara gräva upp dem och trycka ner dem i ett annat hål? Det är inte mega trisst om de skulle stryka med.

Ja, det är väl tankarna just nu.

I övrigt står ett helt gäng med små chillisar på tillväxt under lampa inomhus, eftersom det är första året jag faktiskt sått i rimlig tid och dessutom haft både värmematta och belysning så har jag lite förväntningar, jag lär få anledning att återkomma med frågor om dem också. 😉

//Jonas
Eva i Västerås
Ta det lugnt.
Gräv inte.
Täck med gräs, hö, halm. trädgårdsrens osv, så fixar maskar och andra filurer jorden åt dig.
Har du inte hunnit få till sånt, så lägg på täckbark.
Det finns nog inget tråkigare i en ny trädgård än att få veta att man dödat något trevligt.
Jag flyttade till ett hus där det var "rödklöver" i ett hörn. Jo det var det, men de grövsta klöverrötterna satt tydligen på en doftande flerårig luktärt, som jag sedan försökt i 35 år att få tag på... Inte rosenvial alltså, som inte doftar, utan någon annan art som doftade luktärt.

Sånt du vet vad, och var, det är kan du försöka gulla med eller flytta på, beroende på hur känsliga dom är, och om du vill ha kvar eller ej.
Sparris vill inte flytta, däremot gärna ha täcke av växtrester kryddade lite med algomin.
Hallon ger normalt på tvååriga skott, men alltid på sidogrenar. Hösthallon ger sent på sidogrenar på årsskotten. Har du kvar raka oförgrenade skott från ifjol så är det vanliga sommarhallon, även om de givit bär länge utefter hösten. Ta bort alla förgrenade skott.
Låt du de andra bärbuskarna vara till nästa sommar eller till sensommar i år. Du har nog tillräckligt att göra ändå, eller hur?
Jonnte
Tack för bra svar. Jag låter nog det mesta i själva landet vara helt enkelt, så mycket att täcka med att jag inte hunnit få. Häckplantorna försöker jag nog flytta ändå, när tror ni att man kan göra det? Redan nu så fort det börjar bli frostfritt?
Hallonen tycker jag är svårt att veta vad jag ska göra med, jag blir inte riktigt klok på vilken sort vi har och så.. Jag ska läsa din instruktion noga igen ute vid landet och försöka få koll på det!

Har läst att sparrisen inte ska gödslas innan skörden utan efter, stämmer det? skadar det att gödsla innan? Jag är rädd att jorden är lite klen då vi inte gjorde något med det i höstas. Här även att den slå täckas för att skydda de tidigaste skotten mot frosten, med vad? Löv? Eller fiberduk?

Mvh
Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon