Full version: Dammfilter
Tussi
Har läst att några har byggt egna filter. Med lekakulor, strumpbyxor och skummgummi . Kan någon ge mig några tips på hur man kan bygga ett bra filter. Jag ska placera det högst upp vid vattenfallet. Dammen är på ca. 2000 liter. Jag har en lågvoltspump, som ska pumpa 2000 liter/timme.
kerstin z5-6
Finns ett ex i mitt dammen album ( Albumikon nederst i detta meddelande -klickar på dammen .)
I detta -stor plastbytta gul finns -sand o grus, skumgummi strumpbyxor med lecakulor i samt ett uv ljus .
Den är dold av en plantering högst upp på backen ovanför dammen
Ingela_67
Hejsan,
Kerstin, kan du eller någon anna ge en mer utförlig beskrivning på hur man går tillväga för att göra en sådant filter som du har.
Vilket slags uv-ljus används?
Såg på bilden i ditt album att det går 2 olika slangar. Vad är det för slangar och vars ska dem gå?

Ursäkta alla frågor..men jag är helt ny inom detta och min damm med vattenfall är i behov av ett bra filter för det blir fullt av grön/bruna alger efter någon veckas vattenbyte:(

Min damm finns på bild på min hemsida: http://hem.passagen.se/ingelashemsida
klicka sedan vidare på "trädgård".

Tack på förhand, Ingela.
kerstin z5-6
Mitt uvljus är ett hembygge men det går att köpa o sätta vid sidan av sas.
Konstuktionen fö är mkt enkel
Gul "hundmatsburk -slang in med vatten från dammen -slang ut med vatten som passerat filtret
däremllan lager på lager av filterande grunkor smile.gif
jag spolar igenom filteret ett par ggr / säsong

Har också prövat en annan variant som består av ett på toppen av kullen nedgrävd kärl -tex ett gammalt barnbadkar, minipool i hårdplast eller liknande -fylld med sand grus ,skumgummi mm -vattnet leds genom detta öppna biologiska filter , innan det rinner ut i bäcken.
I "badkaret har jag planterat bla svärdslilja -det funkar också bra smile.gif
Ingela_67
Tack för hjälpen..om jag förstått detta rätt så ska vattnet som finns i dammen igenom slang 1 och igenom filtret som sen går ut genom slang 2 och nerför vattenfallet som till sist då hamnar i dammen igen och sen snurrar det på.

Men hur skapar man ett "tryck" som gör att vattnet som skall gå från dammen upp till filtret tar sig dit? För vår del är det ju en ganska bra uppförskulle och det rinner ju inte av sig själv i den uppförslutningen.

Måste jag på något vis ta slangen från pumpen och göra någon slags koppling däremellan?

Oj, vad jag önskar att jag kunde va lite mer teknisk ibland wacko.gif

Kan du/ni rekomendera att bra och prisvärt UV-ljus ?

Hälsningar Ingela.
kerstin z5-6
yes! Pumpen som ska pumpa upp vattnet måste vara stark nog för detta ..
är den det, kan den även driva vattnet genom ett filter-
ja -du kopplar slangen från pumpen till tunnan -gäller ju även om du "bara ska driva ett vattenfall -utan -filter -att du måste ha en slang via pumpen upp till vattenfallet . smile.gif
Sollan
Samons egenhändigt byggda filter:
- Ta en plasttunna, med lock. Höjd ca 50 cm (min uppskattning)
- Gör ett hål i nedre delen där vattnet ska rinna ut och sätt i en slang. Var noga med att få tätt. (Jag tror att det här var lite pilligt med tanke på sambons min...)
- Fyll hinken med leca kulor, lägg ovanpå dem en skumgummiplatta, vår är ca 6- 7 cm tjock.
- Sedan trär man på ett par strumpbyxor över kanten....
- Klappa på locket som har ett hål i kanten så man kan lägga i slangen med vatten från dammen.

Det här har fungerat bra för oss. Skumgummilagret tar alla små partiklar som svävar runt i vattnet och strumpbyxorna de grövre. Vad lecakulorna gör förstår jag inte riktigt men de binder förmodligen mikroskopiska små saker...
Observera att man måste skölja ur skumgummifiltret oftast minst en ggr/dag, ibland oftare om det är mycket "mojs" i vattnet. Det täpper snabbt till och då söker sig vattnet ut andra vägar... Vi har två skumgummifilter vi byter mellan. Vi sköljer dem rena och häller vattnet i rabatterna, det innehåller näring. Om vi reser bort plockar vi bort skumgummit (det brukar märkas på vattnet i dammen när vi kommer hem)
Hoppas ni förstår min beskrivning.
rolleyes.gif
kerstin z5-6
Exakt så -mitt är ngt större men modellen är samma o lecan utgör en bakterieflore bostad tror jag så det blir bra miljö smile.gif
Bra förklarat !
Tussi
Tack för alla tips, nu ska jag ordna till det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon