[attachment=84647:12498471...378880_n.jpg][attachment=84648:12516351...879856_n.
jpg][attachment=84649:12674316...262648_n.jpg]
Hej! Har ett syrenträd eller liknande på tomten, är nyinflyttad så vet inte om det varit en buske tidigare.. vad ska jag göra? ska jag ta bord skotten eller ser det ut som att "trädet" är i dåligt skick, behövs det tas bort?
Hjälp mig.
Hälsningar Emma
Huggorm
14-03-2016, 17:20
Syrenträd har en ganska begränsad livslängd och det där exemplaret börjar närma sig livets slutskede även om det kan leva många år ännu. Det inser den själv också, och skickar därför upp nya skott från rötterna. Om du vill kan du ta bort trädet och de flesta rotskotten och låta något eller några vara kvar och växa upp, eller så låter du det bara vara och får ett syrensnår. Möjligen är det gamla syrenträdet ympat och då får du kanske inte samma blomfärg på rotskotten, men det lär visa sig.
Stefan A
15-03-2016, 08:32
Estetiskt måste du bestämma dig! Spara rotskotten eller spara trädet - något måste bort! Trädet som ser ut att vara 30-40 år skulle jag suga ett par år på innan jag tog bort. Medan slyn alltid kan ersättas ... De kommer förresten av sig själv om du sparar trädet så kan du göra om beslutet om ett par år?
tack för era svar! vad tror ni om att jag sparar både trädet och rotskotten? för jag lär ju behöva ta bort trädet förr eller senare tyvärr, och då kan det ju vara kul att det finns nånting kvar (rotskott).. eller är det inge bra?
hälsningar Emma
Huggorm
15-03-2016, 14:50
Det blir bra, det är vad som händer i naturen. Om några år kan du gallra bland rotskotten om du tycker de står för tätt.
Aqvakul
15-03-2016, 16:34
Så kan man absolut göra, även om kombinationen kanske inte är estetiskt optimal
vad ska jag tänka på gällande rotskotten? tar man bort de som är minst eller hur brukar man göra?
hälsningar Emma
Huggorm
15-03-2016, 18:05
Vänta till de växt upp lite och spara de med bäst form
Det finns ingen som säger att den uppstammade syrenen skulle vara på väg att dö bort bara pga ålder, jag har sett många mycket grövre och äldre syrener vid god vigör.
Det kan som sagt så kvar i mååånga år til, men hur livskraftigt just det där exemplaret är syns ju bättre i sommar när man kan läsa av på bladverket hur statusen är.
Men om du föredrar ett snår istället för en solitär uppstammad syren är det ju bara att låta rotskotten växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.