Full version: Smal rabatt
Nila
Vi har i vår nya trädgård en smal rabatt mellan garageuppfart och gångväg. Den är ca tre meter lång och en knapp meter bred. Just nu är den extremt tråkig, med tre gröna "bollar" och lite småväxter oplanerat runt omkring. Hur gör man en sådan här rabatt lite roligare? Jag tycker det är svårt när den dels är så smal, och dels inte är invid en vägg eller liknande, som man annars liksom kan "bygga på".

Några tips?

[attachment=84678:rabatt.jpg]
Rhonda - 51Aussie
Man kunde lägga igen den o sätta likadana vita stenar där. Då kunde du ställa vackra urnor med blommor där på sommaren.
addo
Du måste nog precisera lite mer hur du vill att det ska se ut, vidvuxet, eller strikt, fokus på blad och växtform, blomsterprakt. högvuxet eller lågvuxet.?

Hur är växbetingelserna på platsen, vilken zon bor ni i, är det torrt eller vått.
Nila
CITAT (addo @ 17-03-2016, 14:00) *
Du måste nog precisera lite mer hur du vill att det ska se ut, vidvuxet, eller strikt, fokus på blad och växtform, blomsterprakt. högvuxet eller lågvuxet.?

Hur är växbetingelserna på platsen, vilken zon bor ni i, är det torrt eller vått.

De första frågorna är nog just det jag behöver hjälp med. Hur får man en sådan rabatt snygg? Jag vet bara att jag vill ha något som växer. smile.gif Det är iaf soligt och torrt och i zon 3.
addo
Jag tror kompakt i naturliga former skulle passa. Lavendel klippt i molnform, med mattor av mossphlox och nejlika som får välla ut över kanterna. Även katt mynta skulle passa men den är lite rufsigare, Japansk malört är också fin. Sen krokus och vildtulpaner för vårblomning och kanske någon solhatt för sen blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon