Full version: Odling i stubbe
Gulahusetpålandet
Hejsan!

Jag behöver tips!!

Vi fällde nyligen en ek som visade sig vara rutten invändigt. Tur för mig för jag ser bara en perfekt odlingsplats! Problemet är dock att den ör väldigt djup, nästan en meter. Ytan att plantera på är ca 90 cm x 90 cm.
Hur fyller jag upp det? Med sand? Jord? Sten? Sen är där mängder med myror jag hade velat få bort innan jag börjar plantera...
Men jag behöver också tips till VAD jag ska plantera i? Gärna någon buske med vackra blommor, eller ett träd som inte blir allt för stor men trivs i den kommande miljön smile.gif

Tror ni hortensia trivs?

Jag är rätt ny på detta området så håll en vänlig ton! angel_not.gif
Huggorm
Jag hade nog bottnat med något dränerande, kanske grus, krossat tegel eller vad jag råkade ha till hands. Översta 30-40cm näringsrik jord, gärna kompost. Sedan plantera en buske, hortensia fungerar nog bra. Sedan täcka ytan med flis, täckbark eller annat för att begränsa avdunstningen och hålla ogräset stången.
addo
Jag kan tillägga att det inte är någon fara med myrorna, i vissa specialfall kan dom påverka negativt men inte om man planterar en stor buske i trädgården. Bor dom i stubben kommer dom dessutom säkert flytta när du fyller stubben med jord som du håller fuktig när du vattnar.

Se till att hålla din buske ordentligt vattnad dom första två säsongerna.

Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon