Full version: Paradistrd
Herr_Flder
Hej alla kunniga, kan ni hjlpa en som r vldigt okunnig? smile.gif

Jag fick i inflyttningspresent ett fint litet paradistrd som kom i en kruka med ett litet bladpar i. Nu ett r senare har det vxt till sig och r ca 14cm hgt och 8mm som tjockast vid roten.

Den information jag hittar handlar om hur jag ska forma ett redan stort trd men inte som i mitt fall en stickling. Hur ska jag f den att brja utveckla en tjockare stam, hur fr jag den att brja grena sig. Fr som det r nu r jag orolig fr att den kommer att vxa sig fr lng och till slut ge vika fr sin egen tyngd.

Eller r hemligheten att lta den f vara ett tag till?

teo
Toppa den, dvs klipp av toppen - d br den grena sig - den har ju inget annat val.
Sainty
Det finns inget rtt eller fel hr. Mitt stt r att du lter det vxa s att stammen blir tjock som en tumme eller nnu tjockare, sedan klipper du av stammen ca 10 cm frn jorden. Stammen fr snabbt nya skott p sidorna, behll max tre av dessa. Lt sedan dessa vxa till sig och efter att de r tillrckligt tjocka s klipper du ner ven dem s att de fr nya skott. Och s fortstter du i alla evighet.

Eller s lter du paradistrdet vxa fritt. Det kan bli upp till 1.5 meter hgt och stor som en boll. Du kan ocks forma en strre vxt s att det pminner lite av ett trd p den afrikanska savannen.

Men hur du n gr: i dagslget ska du lta det vxa till sig, i alla fall tills att stammen blir brun.

Lycka till!
Aqvakul
CITAT (Sainty @ 20-03-2016, 15:25) *
Det finns inget rtt eller fel hr. Mitt stt r att du lter det vxa s att stammen blir tjock som en tumme eller nnu tjockare, sedan klipper du av stammen ca 10 cm frn jorden. Stammen fr snabbt nya skott p sidorna, behll max tre av dessa. Lt sedan dessa vxa till sig och efter att de r tillrckligt tjocka s klipper du ner ven dem s att de fr nya skott. Och s fortstter du i alla evighet.

Eller s lter du paradistrdet vxa fritt. Det kan bli upp till 1.5 meter hgt och stor som en boll. Du kan ocks forma en strre vxt s att det pminner lite av ett trd p den afrikanska savannen.

Men hur du n gr: i dagslget ska du lta det vxa till sig, i alla fall tills att stammen blir brun.

Lycka till!

tummenupp.gif
Bengalow
...och sedan, nr du haft den i ca 30 r, s brjar den att blomma runt jultid.
Herr_Flder
Stort tack fr era svar, ditt svar "Sainty" var precis det recept jag ville ha tummenupp.gif

Ha nu en fin vecka!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon