Full version: Paradisträd
Herr_Fläder
Hej alla kunniga, kan ni hjälpa en som är väldigt okunnig? smile.gif

Jag fick i inflyttningspresent ett fint litet paradisträd som kom i en kruka med ett litet bladpar i. Nu ett år senare har det växt till sig och är ca 14cm högt och 8mm som tjockast vid roten.

Den information jag hittar handlar om hur jag ska forma ett redan stort träd men inte som i mitt fall en stickling. Hur ska jag få den att börja utveckla en tjockare stam, hur får jag den att börja grena sig. För som det är nu är jag orolig för att den kommer att växa sig för lång och till slut ge vika för sin egen tyngd.

Eller är hemligheten att låta den få vara ett tag till?

teo
Toppa den, dvs klipp av toppen - då bör den grena sig - den har ju inget annat val.
Sainty
Det finns inget rätt eller fel här. Mitt sätt är att du låter det växa så att stammen blir tjock som en tumme eller ännu tjockare, sedan klipper du av stammen ca 10 cm från jorden. Stammen får snabbt nya skott på sidorna, behåll max tre av dessa. Låt sedan dessa växa till sig och efter att de är tillräckligt tjocka så klipper du ner även dem så att de får nya skott. Och så fortsätter du i alla evighet.

Eller så låter du paradisträdet växa fritt. Det kan bli upp till 1.5 meter högt och stor som en boll. Du kan också forma en större växt så att det påminner lite av ett träd på den afrikanska savannen.

Men hur du än gör: i dagsläget ska du låta det växa till sig, i alla fall tills att stammen blir brun.

Lycka till!
Aqvakul
CITAT (Sainty @ 20-03-2016, 15:25) *
Det finns inget rätt eller fel här. Mitt sätt är att du låter det växa så att stammen blir tjock som en tumme eller ännu tjockare, sedan klipper du av stammen ca 10 cm från jorden. Stammen får snabbt nya skott på sidorna, behåll max tre av dessa. Låt sedan dessa växa till sig och efter att de är tillräckligt tjocka så klipper du ner även dem så att de får nya skott. Och så fortsätter du i alla evighet.

Eller så låter du paradisträdet växa fritt. Det kan bli upp till 1.5 meter högt och stor som en boll. Du kan också forma en större växt så att det påminner lite av ett träd på den afrikanska savannen.

Men hur du än gör: i dagsläget ska du låta det växa till sig, i alla fall tills att stammen blir brun.

Lycka till!

tummenupp.gif
Bengalow
...och sedan, när du haft den i ca 30 år, så börjar den att blomma runt jultid.
Herr_Fläder
Stort tack för era svar, ditt svar "Sainty" var precis det recept jag ville ha tummenupp.gif

Ha nu en fin vecka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon