Hej!
Mina paprikor från förra året har blivit väldigt skadade av nån slags löss (mycket mindre än bladlöss) som ser ut som en liten röd prick som går i ett nät som de gör på plantan unga blad. De nya bladen dör på mindre än en vecka och på vissa paprikor har nästan hela stammen dött. Jag försöker ta ut växterna på dagen för att minska antalet löss men det verkar inte hjälpa. Vad är det för skadedjur och hur kan man behandla det enligt den ekologiska odlingens metoder?
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2016, 09:36
Låter mera som som spinnkvalster än löss. De är mer svårbekämpade eftersom de hör till spindeldjuren och inte insekterna så de är inte lika känsliga för sånt som vanliga bekäpningsmedel/såpa och liknande. Svårt bekämpa överlag man kan minska ner dem genom att duscha plantorna regelbundet och sedan ställa ut dem när det blivit varmt spinnkvalster trivs ju bättre inomhus än ute + ute finns det naturliga fiender. (tyvärr kan de lätt sprida sig till andra växter ifall de står inomhus)
(just nu kan man dock inte ta ut dem det är för kallt för paprika, så det kan bidra till att blad och stammar dör + de är inte vana vid starkt ljus som ytterligare skadar växten ifall de stått inne i vintermörker i flera månader)
Tack för snabbt svar och goda råd! Jag har haft problemet ända sen hösten, några månader efter att jag tog in plantorna. Då fanns även bladlöss med. Alla smittades och häften dog, det ser ut som de fick en infektion av skadedjurens angrepp. Bladen och stammen blev dåliga innan jag började ta ut plantor. Jag ska då försöka duscha dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.