arlukin
Jag har en längre tid haft span på NASA undersökningen om vilka växter som producerar och renar inomhusluft.
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntr...19930073077.pdf

Nyligen så jag också en TED-talk på samma ämne.
https://www.ted.com/talks/kamal_meattle_on_...r_own_fresh_air

Kortfattat enligt ted-talken behöver varje människa en uppsättning av följande växter för att få tillräckligt med luft för att bo i ett tillslutet rum.

4 axelhöga Guldpalmer (chrysalidocarpus lutescens).
6-8 midjehöga svärmors tungor (Sansevireria trifasciata)
x antal gullrankor (Epipremnum aureum)

Var hittar jag dessa blommor? Framförallt är jag ute efter att få tag på dom så billigt som möjligt, det blir annars rätt dyrt. Önskar dom även i förhållandevis rätt storlek, så jag slipper vänta flera år på att de ska växa till sig.

Tänkte börja med en av varje för att se till att jag kan hålla dom vid liv. Sen öka successivt för att se om jag känner av någon skillnad i luftkvaliteten inomhus.
addo
Alla tre växter är jätte lättskötta och är massproducerade så du kan köpa dom på ikea eller plantagen eller var som helst, särskilt dyra är dom inte heller.

Tänk bara på att dom är i princip odödliga vilket betyder att du kan missköta dom hur som helst utan att dom dör, men för att dom ska producera ordentligt med syre måste du få dom att trivas (läs ordentlig tillväxt) så ställ dom ljust vid ett fönster och inte inne i rummet, vattna, gödsla och plantera om som man ska.

Sen har jag inte tid att kolla länkarna just nu men jag tycker det låter väldigt konstigt med palmen och svärmorstungan eftersom dom är så pass långsamväxande. Sen undrar jag ur du ska märka att luftkvaliteten blivit bättre. Du kommer säkert märka en positiv skillnad men det beror på att luftfuktigheten brukar öka om man har många växter samt att växter kan förbättra lukten i rummet.
arlukin
CITAT (addo @ 21-03-2016, 18:25) *
Alla tre växter är jätte lättskötta och är massproducerade så du kan köpa dom på ikea eller plantagen eller var som helst, särskilt dyra är dom inte heller.

Allt är ju visserligen relativt. Men plantagen vill ha en 500 för en midjehög Guldpalm.
http://www.plantagen.se/guldpalm-100015903-se

Tänk bara på att dom är i princip odödliga vilket betyder att du kan missköta dom hur som helst utan att dom dör, men för att dom ska producera ordentligt med syre måste du få dom att trivas (läs ordentlig tillväxt) så ställ dom ljust vid ett fönster och inte inne i rummet, vattna, gödsla och plantera om som man ska.

Tack för tipsen. Jag har ett par bra och soliga fönster vid skrivbordet, där jag tänker bygga en djungel. Tror ett par av växterna ska trivas fint där.

Sen har jag inte tid att kolla länkarna just nu men jag tycker det låter väldigt konstigt med palmen och svärmorstungan eftersom dom är så pass långsamväxande. Sen undrar jag ur du ska märka att luftkvaliteten blivit bättre. Du kommer säkert märka en positiv skillnad men det beror på att luftfuktigheten brukar öka om man har många växter samt att växter kan förbättra lukten i rummet.

Svärmorstungan ska vara bra att ha i sovrummet. Tydligen en av få växter som även nattetid tar koldioxid ur luften. Egentligen var det att öka luftfuktigheten jag först var ute efter. Var väldigt torr luft i vår nya lägenhet i dec-jan då när det var riktigt kallt ute. Kommer troligen bli rätt nöjd bara av det och bättre lukt i rummet. Resten tar jag som bonus och placebo =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon