Hej
Här för första gången varit ute i lite god tid med att så chili och har nu ett gäng småingar med de första karaktärsbladen. Har förstått att det börjar bli dags för första omskolningen från sålådan till småkrukor. Jag har läst att rosenjord är bra till chili och att man även kan preppa med lite gödsel. Min fråga är om det är redan nu i de små krukorna ca7cm som man ska använda den kraftiga jorden och gödsel. När jag har läst så nämns det först i nästa omskolning till ytterligare lite större krukor.
Jag är såklart fullt medveten om att alla nog gör lite olika och att "det mesta" nog brukar funka helt ok. men jag tycker det är lite kul att försöka göra det bästa jag kan för plantorna. Jag har ingen stress och frågar hellre en gång för mycket, och får det så bra som möjligt. 😊
Tacksam för era svar. Jag är även intresserad av att höra hur ni gör även om det inte svarar exakt på mina frågor.
Mvh
Jonas
segelbåt
21-03-2016, 18:54
Jag satte mina chilisar redan i januari så jag har redan satt dom i sina slutliga 10 liters spannar.
Men när jag omplanterade dom så använde jag ca 60-70% ko på påse och resten blomjord. Och de växer/sätter frukt så det knakar. Så det blir chili tidigt i år för min del.

Ko på påse är ganska milt och inga problem för chili, är det dock ren koskit du har så får du nog vara mer försiktig.
Oj.. Jag ligger efter märker jag.. 😉 fast jag är rätt nöjd med att de är små än.. fick lite hybris och har ett tjugo/trettiotal plantor jag tänker försöka hålla i liv har inte plats för alla inne om de hinner bli för stora. Haha..
Intressant. Hur många gånger har du skolat om innan du satte de i de stora krukorna? Hade du kopåpåse redan vid första omskolningen?
Mvh
Jonas
segelbåt
21-03-2016, 19:22
Jepp, ko på påse redan vid första omskolningen. Sedan omskolade jag dom nog 2 eller 3 gånger.
Kanon! Tack!
Då kan jag nog köra på min originalplan. Rosjord blandat med perlit och lite av gödslet jag köpte. (Något ekogödsel från plantagen.) Och två omskolningar innan de stora spannen.
Ok.. så.. lite råd behövs igen..
Efter omskolning så här jorden i krukorna börjat mögla.. ser ut som det iallafall, det är som luddigt så.. ja mögel. Gjorde ett försök att krafsa bort det yttersta lagret och fylla på med lite fräsch jord. men det kom tillbaka direkt.. så.. vad göra? Det kom av att de fick stå för blöta under påskhelgen.. Ska jag bara låta de torka till och hoppas det ger med sig. eller plantera om dem? Eller kasta allt och börja om från frö igen? (Vill jag ju helst undvika)
Tacksam för råd.
/Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.