tibello
Hej

Jag har i dagarna tänkt gå ut & beskära 3st äppelträd + 1st plommonträd.
Jag behöver råd med var jag ska klippa dem? Förra ägaren har nog klippt dem rätt hårt ngt år så det sprutat ut vattenskott. Tror dock inte de är från i fjol utan känns grövre.
Har hört att klipper jag bort dem helt nere vid nodden så kommer det komma nya direkt då trädet kompenserar bladförlusten.
Har hört ngt tips om att klippa 1/3 varje vår så försvinner de, är det bästa sättet?
Kan jag ta vår-höst kanske?
Grannen vill att jag ska klippa ner vattenskotten helt direkt.
Jag lägger i bilder så får ni gärna kommentera.....jag hoppas väldigt mkt på att få hjälp med detta. smile.gif
Just det, plommonträdet ska jag kanske låta vara helt?
Är nog inga vattenskott på det heller?

Fick inte plats....lägger i 2 poster

Bild
1+2+4 är äpple el päron
bild 3 är plommon
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle vänta bästa tiden ur trädets synpunkt är under JAS (Juli, Aug, Sept). Klipper du nu så får du en massa vattenskott (även om du bara tar 1/3 del) + risken för att du sprider svampsmitta in i såren är mycket större än om du klipper under en varm och skön period på sensommaren.

+plommon bör enbart beskäras under JAS + de får inte klippas hårt utan endast någon lätt gallring.

tibello
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-03-2016, 11:40) *
Jag skulle vänta bästa tiden ur trädets synpunkt är under JAS (Juli, Aug, Sept). Klipper du nu så får du en massa vattenskott (även om du bara tar 1/3 del) + risken för att du sprider svampsmitta in i såren är mycket större än om du klipper under en varm och skön period på sensommaren.

+plommon bör enbart beskäras under JAS + de får inte klippas hårt utan endast någon lätt gallring.

Ok tack! smile.gif
Senare i JAS då, ska jag klippa 1/3 då el mer?
tibello
CITAT (tibello @ 23-03-2016, 11:48) *
Ok tack! smile.gif
Senare i JAS då, ska jag klippa 1/3 då el mer?

Om det börjar klia i fingrarna & jag vill klippa redan nu.....är det tokfel?
Är det isf 1/3 som gäller?
Aqvakul
Gå en kurs, eller köp åtminstone en bok, innan du sätter igång...
tibello
CITAT (Aqvakul @ 25-03-2016, 22:05) *
Gå en kurs, eller köp åtminstone en bok, innan du sätter igång...

Jag har inte full koll men ändå hyfs tycker jag. Om du kan hjälpa mig svara så gör gärna det!
Jag vet ju att många klipper på våren, säkert de flesta, så vill ändå höra åsikter om även det inte är helt galet om jag vill klippa lite nu?
Grejen är den att de ser inte roliga ut som ni ser så får man ner vattenskotten lite så ser de bättre ut. Samt ett par grannar tjatar om att jag ska klippa nu. Vore skönt att slippa deras tjat om det även om de vill vara snälla & hjälpsamma.
Därav mina frågor!
Ngn kurs har jag då rakt inte tänkt ta, det har jag aldrig tid med även om det faktiskt hade vart lite kul. Fast hade nog hellre velat lära mig ympa isf för det är jag verkligen nybörjare på & har noll koll.

Köpa en bok kan jag säkert med tänka mig att göra men är inte detta ett forum för att man ska kunna ställa lite frågor & få hjälp??
Huggorm
Strunt i grannarna. Förr brukade man beskära fruktträd på våren eftersom det var då man hade tid. Egentligen är det bättre under sensommaren, men då var det skördetid och då hade man fullt upp. Detta hänger kvar trots att folk inte är bönder längre, för de flesta förstår inte orsaken.

Om man kapar på våren reagerar trädet med ökad tillväxt, det vill säga ännu mera vattenskott. Det kanske kan vara bra på en häck, men på ett äppelträd som ditt som redan är felaktigt beskuret och fullt av vattenskott är det mindre lämpligt. Men visst kan du ta lite i alla fall, men ta då bort vissa vattenskott helt istället för att kapa alla på mitten som en del gör. Då får du in luft och ljus i kronan, vilket gynnar fruktutvecklingen.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 26-03-2016, 00:00) *
Strunt i grannarna. Förr brukade man beskära fruktträd på våren eftersom det var då man hade tid. Egentligen är det bättre under sensommaren, men då var det skördetid och då hade man fullt upp. Detta hänger kvar trots att folk inte är bönder längre, för de flesta förstår inte orsaken.

Om man kapar på våren reagerar trädet med ökad tillväxt, det vill säga ännu mera vattenskott. Det kanske kan vara bra på en häck, men på ett äppelträd som ditt som redan är felaktigt beskuret och fullt av vattenskott är det mindre lämpligt. Men visst kan du ta lite i alla fall, men ta då bort vissa vattenskott helt istället för att kapa alla på mitten som en del gör. Då får du in luft och ljus i kronan, vilket gynnar fruktutvecklingen.

tummenupp.gif
tibello
CITAT (Huggorm @ 26-03-2016, 00:00) *

Tusen tack!
Bugar & bockar 👍😊
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon