CiciKarin
24-03-2016, 08:04
Jag undrar hur länge jag kan låta de barrotade perennerna som jag fick igår kan ligga kvar i sina fraktpåsar?
Det är ju långt kvar till utplantering. Har förstått att det nog är bäst att plantera om dem i jord i krukor och låta stå inne? Men hur skall de hanteras då fram till utplantering i maj, avs. vattning och värme? Det är ju långt kvar! De kan stå i fritidshuset med 10 grader, men där är jag bara varannan vecka så de måste klara sig själva. Går det att efterlikna samma hantering som med dahliaknölar? De väcks ju upp först i april någon gång...
Gunilla T
24-03-2016, 08:32
Perenner med bara rötter torkar snabbt ut så de bör planteras omgående. Växter som har lökar och knölar till rötter är inte lika känsliga.
Kan du inte plantera ut dem så bör du plantera dem i krukor men förvaringen blir knepig. Inomhus är ingen bra miljö för växter som skall leva i trädgården, det blir både för varmt och för mörkt och de kommer att skjuta tunna rangliga och ljusa skott.
Om du inte har kalla frostnätter mera kanske krukorna kan stå ute invid väggen? Jag har redan delat ett antal perenner och de står i krukor utomhus och det fungerar bra men de kommer ju från utomhus miljö och behöver ingen avhärdning.
CiciKarin
24-03-2016, 10:53
Tack!
Då tolkar jag det som att det är bäst att jag planterar rötterna i krukor, och hellre har dem på balkongen i stan nu, och tar in dem på natten ifall det blir flera minusgrader? Jag antar sparsam vattning så att de inte ruttnar i kylan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.