Ulven82
24-03-2016, 17:53
Vi har en tomt med berg på baksidan. Det växer träd uppe på berget och vi har även sälg och björk som växer i slänten ner mot gräsmattan. Nu skulle jag vilja plantera någon buske eller så för att få bort lite insyn ifrån grannen. Antingen nåt som blommar fint eller nåt städsegrönt, men nästan vad som helst funkar. Får gärna bli 1,5-2,5 meter på höjden.
Jag har letat en del, men inte hittat det jag letar efter. Finns det nåt som skulle kunna växa på en sån plats? De träd som växer där är ju vilda så där har man ju inte behövt gräva sig ner för att få plats med en stor rotklump...
Huggorm
24-03-2016, 17:56
Om det inte blir allt för torrt på platsen skulle säkert rododendron fungera.
Ulven82
24-03-2016, 18:04
Det är söderläge dessvärre.. Grannens hus ger visserligen skugga framåt eftermiddagen.
Funderar annars på någon magnolia, de ska ju ha ytliga rötter. Vi planterade en förra året men minns inte hur stor klump det var på den.
Ulven82
24-03-2016, 18:13
Verkar som att mycket kräver ett planteringsdjup på ca 50 cm. Vet verkligen inte om det går att få till på den platsen...
Skulle det kunna funka att bygga på lite på höjden, så att man skapar lite mer jord att växa i? En upphöjd bädd av nåt slag. Fattar att jag måste ut och känna efter, men gissar att det fortfarande är fruset. Men planerandet är igång... :)
Huggorm
24-03-2016, 19:35
Upphöjda bäddar är utmärkt. Då blir det dessutom lättare att vattna, eftersom det inte bara rinner iväg på samma sätt. Men 50cm planteringsdjup behöver du inte, det räcker egentligen med 10cm jord. Problemet är just vatten, tunn jord torkar ut mycket snabbt.
Magnolia kräver näringsrik mulljord, vilket det inte brukar vara i tunna jordlager på berg i Sverige.
malarmaster
25-03-2016, 09:09
iom att jordlagret är begränsat hade jag satsat på växter som klarar torka då jorden förmodligen rätt snabbt torkar ut på sommaren.
Siverbuske,elaeagnus commutata,finns flera varianter (sprider sig dock gärna med rotskott),
Sibirisk ärtbuske,caragana, nyponros,vresros Rosa rugosa,finns ju många varianter , pimpinellros,Rosa spinosissima. aralia,Aralia elata och spinosa,dock taggigt men vackert bladverk,sprider sig. berberis funkar också och där finns många varianter att välja på. koreansk berberis är särskilt vacker.
Ölandstok,finns också i olika varianter,vill dock gärna ha kalkjord, oxbär finns ju både låga o höga varianter.
sedan finns det en växt som klarar det mesta men det finns också nackdelar med den. vanlig slån.
positivt. blommar vackert och ger bär. negativt. rotskott i massor,taggigt men ger ett bra insynsskydd samt skydd mot rådjur m.m
har själv slån i tomtgränsen men som sagt,rotskotten kan vara jobbiga
Ulven82
01-04-2016, 20:09
Jag har varit ute och känt efter med en grep idag, det går lätt att komma ner 30 cm (eller hur lång min grep nu egentligen är). Finns en del sten här och där men ändå inte svårt att komma ner i marken. Så nu känns det lite hoppfullare! Gissningsvis går det att komma ännu djupare om man känner efter med ett spett istället eftersom jag nu bara känt efter lite lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.