arneja
Hej! Känner mig fortfarande väldigt mycket som nybörjare o lite dum. Hur i all världen skall man kunna gödsla olika växter med olika medel. Det rekommenderas ju en sort till rosor en sort till hortensior etc etc. Jag är framför allt bekymrad för mina hortensior. De är ju planterade i rabatter tillsammans med andra växter. jag kan visserligen gödsla dem med rododendrongödsel men hur undvika att de får i sig den gödning som övriga i rabatten får??
Gunilla T
Nej, det går förstås inte. Ett vanligt fel som många gör är att samplantera surjordsväxter med andra växter som inte kräver jord med lågt pH och som vill ha kalkhaltig jord. Det duger inte att hälla i en påse rododendronjord och tro att den växten skall klara överlevnaden.

Det absolut bästa är att göra i ordning en riktig surjordsbädd och plantera växter som trivs tillsammans och har likartade krav dvs kräver torvjord - det blir inte lättare när åren går...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon