Full version: Svavel
Christoffer
Jag har sett att min näring till blommorna inte innehåller något svavel.
Var kan man köpa enbart svavel och vad har svavlet egentligen
för nyttoeffekter på växterna?
Christoffer
Kan man ta svaveltvål och flisa i?
Gossen Ruda
Förmodligen har det ingen nytta alls eftersom det är utelämnat. Bekymra dig inte, om du inte odlar svavelblomma. biggrin.gif biggrin.gif Hoppas ordvitsen går fram.
Ina
CITAT (Gossen Ruda @ 25-04-2004, 17:41)
Bekymra dig inte, om du inte odlar svavelblomma.  :D  :D

laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif ohmy.gif laugh.gif blink.gif biggrin.gif tongue.gif
Ingrid på Västkusten
svavelt används bla som pH-reglering av jorden t ex. Kan/kunde köpas förr bl a på Weibulls.
Tänk jag ahr nog ett helt kilo hemma nånstans LOL men var....

Hälsar Ingrid
Christoffer
Lök ska ju innehålla svavelföreningar, så kanske man kan koka upp lite
lök i vatten och hälla över vattnet i jorden.
Men om svavlet inte är så viktigt, så är det bra.
Vill bara att mina växter ska må så bra som möjligt, trivas. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Jag köpte det ursprungligen för odling av citrus - sedan tror jag inte så många fler växter gilalr svavelbehandling *egentligen*

Hälsar Ingrid fundersamt

PS Det bästa man kan ge tycker jag är dränage så att syre adderas till jordne - det är himla viktigt och ofta förbisett.
Christoffer
Det ska jag tänka på.
När man låter vatten stå har jag hört att det blir syrerikt.
Stämmer det och hur pass mycket gör det för plantan jämfört
med vatten som man direkt tagit ur kranen?
Ingrid på Västkusten
Ingen aning Christoffer - jag ahr alltig 'hört' att man låter vatten stå om man har problem med kalk plus att vattnet får bättre temepratur vilket gör mkt. Själv använder jag mkt regnvatten och sällan kommunalt vatten under sommaren.

En gång i tiden lät jag allting stå plus adderade lit eättika till vattnet för å surgöra det ltie ;D (kalkigt vatten i Malmö) men om det var bra vet jag ej. Växterna mådde i alla fall inte dåligt av det.

Hälsar Ingrid
TeliaNet
apelsiner som tillhör citrus släktet som inte vill ha kalk?
men i israel odlas det ofantliga mängder och de har kalk naturligt i deras jord, apelsinerna verkar tåla det ganska bra.
Ingrid på Västkusten
Njae med kalk läs högt pH i jorden då. Har å göra med näringsupptag - ingen växt gilalr högt pH utom kalkälskarna då......och observera Claes - diskussionen här gäller alltså krukodlade citrusar vilket är ett släkte och konstart i sig självt jämfört med frilandscitrusar i varmt klimat. Krukkultur är linte naturligt allt för en växt och speciella betingelser mmåste ibland få råda för trivseln.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon