Full version: Liguster
lmarti
Min 30 år gamla häck dog. Planta för planta. Bytte jord planterade nytt. Bytte jord och gjorde om proceduren igen. Men häcken växer inte.... Någon sa att man inte kan plantera en liguster där den gamla vuxit.. Som rosor... Tänker att om jag ger den en dunderkur med näring, jag menar massor av näring, så kanske....vad tror ni? För övrigt har jag hyfsat gröna fingrar, annat växer i min trädgård. Läget är i princip full sol... Måste jag ge upp ligustern?
Så tacksam för råd. Mvh Lena
eskil43
Hej! Kan Du beskriva exakt vad/hur Du gjorde när häcken planterades andra gången. Hur grävdes planteringsytan, vilken jord användes, vattningen, planterings tiden och vilken kvalité på växterna? Hälsningar Eskil43
lmarti
CITAT (eskil43 @ 28-03-2016, 10:11) *
Hej! Kan Du beskriva exakt vad/hur Du gjorde när häcken planterades andra gången. Hur grävdes planteringsytan, vilken jord användes, vattningen, planterings tiden och vilken kvalité på växterna? Hälsningar Eskil43

Hej, Svårt.. Vi grävde upp en hyfsat djup och bred fåra och använde jordsäckar köpta på plantskola, liksom plantorna som var krukodlade... Vi planterade på hösten. Klippte ner på våren därpå. Kanske var vi för snåla med vatten... Men plantorna är flera år nu och är bara ca 50 cm.... Tack för din respons/ Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att det är påsjorden som är problemet det brukar mest bara vara torv i dessa och torv sjunker ihop och blir syrefattig. Det är inte bra att byta ut trädgårdsjorden mot helt annan, torven kan man blanda i trädgårdsjord men det brukar inte bli bra att ha vanlig trädgårdsjord runt diket och sedan i stort sett bara torv i diket. Jag skulle hämta jord någonstans i trädgården där man inte odlat liguster lyfta upp de plantor som inte tar sig och blandar ner rikligt med riktig trädgårdsjord innan de återplanteras.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon