zarda
Hej!

Jag ska plantera 2 äppelträd på min stuga i Värmland och jag skulle behöva lite råd om hur zonkänslig Katja är. Vi ligger enligt kartan i zon IV, men det är lite i gränslandet till zon III (Arvika som ligger 2,5 mil bort är zon III).

Jag vill gärna ha antingen Amorosa + Katja eller Oranie + Katja, men hela planen står och faller om Katja inte pallar zon IV. Träden skulle stå rätt skyddat (omgivna av skog) och i söderläge.

Visst skulle jag kunna testa och se hur det går, men det är ju lite dyrt och omständigt. Hela alltet måste ju skyddas från allsköns vilt också. smile.gif

Förresten, vad är det egentligen för zon på Amorosa? Jag hittar allt från zon III till zon V.....

Tack på förhand!

//Caisa
Jan af Lisö
Tror inte att söderläge på en glänta i skogen är optimal för äppelodling, tittar man på professionella odlingar så ligger de ofta vid stora vattenmagasin (t.ex Kivik, Österlen, Mälaröarna, Visingsö). Vattnet gör att det blir kallare på våren och varmare på hösten. Risken med en glänta i skogen är att träden vaknar för tidigt på vårarna, och nattfrosten kommer att orsaka såväl barksprickor som sönderfrusna blommor och kart.

Kolla gärna vilka äpplesorter dina grannar har så får du en känsla vad som fungerar i dessa trakter.

(Men visst är Amorosa det vackraste och godaste äpple som finns rolleyes.gif )
zarda
CITAT (Jan af Lisö @ 31-03-2016, 13:40) *
Tror inte att söderläge på en glänta i skogen är optimal för äppelodling, tittar man på professionella odlingar så ligger de ofta vid stora vattenmagasin (t.ex Kivik, Österlen, Mälaröarna, Visingsö). Vattnet gör att det blir kallare på våren och varmare på hösten. Risken med en glänta i skogen är att träden vaknar för tidigt på vårarna, och nattfrosten kommer att orsaka såväl barksprickor som sönderfrusna blommor och kart.

Kolla gärna vilka äpplesorter dina grannar har så får du en känsla vad som fungerar i dessa trakter.

(Men visst är Amorosa det vackraste och godaste äpple som finns rolleyes.gif )

Hmm, okej, du har säkert rätt. Jag får botanisera hos den lokala handelsträdgården och se vad de föreslår. Hoppas innerligt på Amorosa. smile.gif

Tack för svaret i alla fall!

//Caisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon