Har nyligen flyttat och i den nya trädgården finns det ett par olika hortensia, vilket är något jag inte någon som helst erfarenhet av. Min fråga är hur de ska skötas och då framför allt om och i så fall hur och när de ska klippas? De ser ju rätt risiga ut nu, men de som bodde där tidigare sa bara att man inte skulle behöva göra något alls. Undrar om det stämmer.
Dels är det några höga syrénhortensia, dels en rad ("häck") med lägre buskar. Enligt de tidigare ägarna heter "häcken" Endless summer.
Någon som vet?
Gunilla T
01-04-2016, 07:04
Hortensior föredrar sur jord alltså lägre pH värde i jorden, de är kalkskyende växter. Samma som t.ex. rododendron så fyll gärna på med rododendronjord och gödsla med gödsel avsedd för surjordsväxter.
Hortensior blommar på fjolårsved så klipper man ner dem eller om de frusit ner så blir det ingen blomning det året. Gäller även `Endless summer´ trots marknadsföringen om att de blommar på årsveden.
Tack för svaret! Så jag ska inte klippa dem alls? Jag tänker att det nu är en massa gamla vissnade blommor.
Aqvakul
01-04-2016, 12:28
Klipp gärna bort torra blomställningar till frisk knopp.
Gunilla T
01-04-2016, 15:13
Ja, blomställningarna kan du klippa men vänta och se var det finns liv. När växterna börjar grönska ser du vad som är dött och då kan du klippa bort det döda.
Tack för svaren! Man blir ju lite ivrig så här års, men jag väntar tills jag ser vad som grönskar och klipper sedan av det vissna. Kan ana friska knoppar, men väntar lite till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.