Full version: papyrus
minnie
Är det någon som har lyckats med papyrus? Jag tänkte att det skulle roligt att prova med något nytt men ingen av dessa mikroskopiska frön har grott. Jag har haft de i miniväxthus. Jag provat att ha de mörkt och ljust, svalt och varmt utan att lyckas. Om någon har erfarenhet av cyperus papyrus skulle jag bli jätte glad om ni kunde ge mig bra råd eller ens berätta något om växten. Det stod ingen groningtid i påsen så det vore roligt få veta.
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte sått den Cyperusen men jag har sått Cyperus involucratus och den sådde jag ganska ytligt i såjord fröna täcktes bara lite och jorden fuktades. Sedan satte jag plast över och ställde i ett fönster med ett element under, runt +20-25C är nog en lagom groningstemp. Har för mig att det tog någon månad för fröna att gro.

(Jag har även planterat Cyperus esculentus, där är det ju knölar man planterar och inte frön tongue.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon