Full version: Vems fröställning?
Tessalia
Kan någon hjälpa mig med vilken blomma som efterlämnat dessa frökapslar?
Jag håller i den i fel ände, dvs det man ser är delen som ska vara nedåt. Hela växten var omkring en decimeter hög och fanns intill en åker vid en traktorväg i Umeå-trakten.
Jag känner på mig att jag borde känna igen den men det står helt stilla... confused.gif
ingaröbo
Spontant skulle jag säga krollilja
smalandstos
Nja, Krollilja är det inte och där är jag säker. Plockade nyss frön från en sådan fröställning och de är betydligt större och ser annorlunda ut. Dessutom blir liljan över en meter hög. Här är en bild på en Krolliljestjälk med fröställningar: http://2.bp.blogspot.com/-WuF1dhpoOCg/VKAa...00/IMG_8184.JPG

Har tyvärr inget svar på vad det kan vara, men jag tycker också att jag känner igen fröställningen. Tyvärr poppar inget namn upp i huvudet. Har du provat att bläddra igenom en flora?
Tessalia
Nu har jag en aning! Måste vara en pyrola! Så nu återstå bara att gå tilbaka om någon månad eller två för att ta reda på exakt sort biggrin.gif
ingaröbo
Ser nu att frökapseln är liten, ska bli spännande och få svar på vad det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon