Så har jag då haft i hjäl årets sådd av Lejongap. Jag lyckas aldrig med de sytrådstunna små liven, hur gärna jag än vill Har en pytteliten vattenkanna som rymmer circus två dl, men hjälper ju inte förstås! Använder såjord men det hjälper inte när jag dränker. . . . . suck!
Till nästa år ska skaffa mig en pipett, och vattna med en droppe i taget.
Louise i Göteborg
21-04-2004, 09:13
Vattna underifrån!
Om man häller vatten i baljan där de små sålådorna står och bara duschar lite med en sprayflaska på ytan klarar sig en hel del mer.
Jag har dränkt och torkat några sådder i år också, men en hel del klarar sig.
lavendel
21-04-2004, 17:39
Hej! Pröva att så direkt på friland....det gjorde jag sen jag hade haft ihjäl en laddning av dom förodlade...och det gick alldeles utmärkt! Min inte så där våldsamt växtintresserade kompis...hon bor i zon 3 som du...direktsådde både astrar och lejongap....och fick så otroligt fina blommor....ståtligare än jag nånsin fått dom! Lavendel
pepparmynta
21-04-2004, 18:32
Tack för tipsen. Så kanske även jag kan få fram några Lejongap!
Ammi
21-04-2004, 20:51
Vattna lejongap med pipett ... trodde du skulle droppa ner drycken i gapet deras, som med fågelungar Lät gulligt... Kramisar från Ammi.
pepparmynta
21-04-2004, 21:18
CITAT (Ammi @ 21-04-2004, 21:51)
Vattna lejongap med pipett ... trodde du skulle droppa ner drycken i gapet deras, som med fågelungar Lät gulligt... Kramisar från Ammi.
Hm, ja varför inte! på samma sätt som mina sebrafinksföraldrar matar sina ungar som snart är flygfärdiga (ca 3veckor)
Cilla
21-04-2004, 21:26
Det finns olika lejongap väl? Jag odlade en ettårig sort ett år som var helt fantastisk, blommade i mängder av färger hela sommaren. Minns att det var små fjun jag satte ut - ville inte ens dela dem. Alla kom ned på en plätt i backen och många lyckades ta sig.
pepparmynta
22-04-2004, 08:40
Ja, de är verkligen fantastiska. Årets offer var Frosted Sunset från Thompson & Morgan. Circus 30 cm med marmorerat bladverk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.