fredsan
Hej
Jag bor i Stockholmsområdet och satte ner barrotade "avenböcker" i höstas. När kan jag förvänta mig att börja se gröna blad? Och när ska jag börja vattna plantorna?

Jag satte ca 100 plantor i ett nygrävt dike med ny planteringsjord.
Gunilla T
När värmen kommer och blir mera stabil så sätter den igång lövsprickningen.

Vattna behövs inte om det regnar som det gör nu men nyplanterat får inte torka ut och det gäller hela säsongen.

Om du inte blandat med den befintliga jorden med planteringsjorden så blir det snabbt näringsbrist för plantorna. Dyra växter och billig planteringsjord är ingen bra kombination, planteringsjorden innehåller mest torv av sämre kvalitet och restprodukter.

Gödsla med naturgödsel och om du har tillgång till kompostjord så mylla på det på plantorna.
fredsan
Tack för svar, Gunilla.
Jag hyrde in folk som var här och grävde upp ett dike med grävmaskin och tippade också av ett stort lass med jord som de köpt "någonstans". SVårt att veta vad det är för kvalité förstås men den känns inte "torvig" när jag håller på med den.

Vad är naturgödsel? Hästbajs? :-)

/Fredric
Gunilla T
Ja, hästbajs t.ex. eller från kossor. Den bör vara välbrunnen (förmultnad) och det är den när den inte längre luktar gödsel och man inte kan se vilket djurslag den kommer från. Naturgödsel innehåller allt som växterna behöver och gagnar mikrolivet i jorden som är viktigt för att växterna skall må bra.

Det finns även "ko på påse" alltså förpackad gödsel i plastsäckar som finns på varje plantskola, torvblandning med urin från kor.

Näringsämnen förbrukas så ta för vana att varje vår när det börjar växa gödsla igenom alla växter. Det skapar också en mullrik jord som inte torkar ut så snabbt, mullrika jordar innehåller mängder med småkryp och maskar som bidrar till att hålla växterna friska.

Gödsla aldrig efter midsommar, då skall växterna börja förbereda sig för vintern och inte manipuleras att fortsätta tillväxten. Skott som inte hinner invintra får lättare vinterskador.
eskil43
Blad sprickningen börjar ungefär samtidigt med björken, barrots plantor kan komma något senare. Att plantera avenbok på hösten som barrots plantor är egentligen inget som man bör företag sig, avenbok mognar av så sent att dom är inte flyttbara innan efter 15 nov eller senare, men vi får hålla tummarna att det går bra ändå. Överdriv inte vattningen, börja inte innan blad sprickningen har kommit tydligt igång, vattna inte mer än max 20- 25 liter/vecka, inklusive regn. häls Eskil
Huggorm
Hos mig slår avenboken ut betydligt senare än björken, vanligtvis flera veckor. Björken brukar vara bland de första medan avenboken är bland de sista. Men det beror säkert på var i landet man bo och vad för proviniens man fått på avenboksplantorna.
fredsan
CITAT (eskil43 @ 06-04-2016, 18:26) *
Blad sprickningen börjar ungefär samtidigt med björken, barrots plantor kan komma något senare. Att plantera avenbok på hösten som barrots plantor är egentligen inget som man bör företag sig, avenbok mognar av så sent att dom är inte flyttbara innan efter 15 nov eller senare, men vi får hålla tummarna att det går bra ändå. Överdriv inte vattningen, börja inte innan blad sprickningen har kommit tydligt igång, vattna inte mer än max 20- 25 liter/vecka, inklusive regn. häls Eskil

Jo, jag satte ner plantorna i mitten på november och det kanske snarare ska heta senhösten :-)

20-25liter/vecka? Antar att du menar per planta då?
eskil43
CITAT (fredsan @ 06-04-2016, 19:53) *
Jo, jag satte ner plantorna i mitten på november och det kanske snarare ska heta senhösten :-)

20-25liter/vecka? Antar att du menar per planta då?

Jag menar naturligtvis per/ kvm markyta, och detta inklusive regn. Ha alltid en regnmätare ute, så Du har koll på nederbörden. Syrebrist är den överlägset vanligaste orsaken att nyplanterade växter dör eller växer dåligt första året efter planteringen. Vattna aldrig utan kontroll på fuktigheten i jorden, ner med fingret i jorden en 5-10 cm djupt, känds jorden tydligt fuktigt (svalt) så vattnar man inte, då väntar man en eller två dagar och kollar igen. Riklig vattning bidrar inte till snabb rotning av växten, som man ständigt får höra idag, varje gång man vattnar så tömmer man syret i rotregionen och rotutvecklingen stannar temporärt tills vattnet har flyttats av kapillär funktionen i jorden och syret har återvänt. Om man har svag, eller dålig dränering i planterings utan så kan 25l/ kvm vara under svala perioder på sommaren alldeles för mycket, så vattna aldrig på måfå. Där emot en kraftig värmebölja kan ge behov till en något tätare bevattnings intervall under juni till slutet av augusti. Man bör sluta med all tilläggs bevattning senast till början av september. 25 l /kvm/vecka motsvarar en total nederbörd på c. 110 mm/kvm nederbörd i månaden och c. 400-450 mm totalt under maj- augusti. Hls. Eskil43
fredsan
CITAT (eskil43 @ 06-04-2016, 21:39) *
Jag menar naturligtvis per/ kvm markyta, och detta inklusive regn. Ha alltid en regnmätare ute, så Du har koll på nederbörden. Syrebrist är den överlägset vanligaste orsaken att nyplanterade växter dör eller växer dåligt första året efter planteringen. Vattna aldrig utan kontroll på fuktigheten i jorden, ner med fingret i jorden en 5-10 cm djupt, känds jorden tydligt fuktigt (svalt) så vattnar man inte, då väntar man en eller två dagar och kollar igen. Riklig vattning bidrar inte till snabb rotning av växten, som man ständigt får höra idag, varje gång man vattnar så tömmer man syret i rotregionen och rotutvecklingen stannar temporärt tills vattnet har flyttats av kapillär funktionen i jorden och syret har återvänt. Om man har svag, eller dålig dränering i planterings utan så kan 25l/ kvm vara under svala perioder på sommaren alldeles för mycket, så vattna aldrig på måfå. Där emot en kraftig värmebölja kan ge behov till en något tätare bevattnings intervall under juni till slutet av augusti. Man bör sluta med all tilläggs bevattning senast till början av september. 25 l /kvm/vecka motsvarar en total nederbörd på c. 110 mm/kvm nederbörd i månaden och c. 400-450 mm totalt under maj- augusti. Hls. Eskil43

Tack, Eskil. Du verkar vara väldigt erfaren med det här till skilnad från mig. :-)
Har du något knep för att förstå när man vattnat 25l/kvm? För mig låter det nära omöjligt att få en känsla för det, speciellt om man kör med droppslang eller ett munstycke på vattenslangen.

Jorden som jag satt plantorna i är lite fuktig så här efter vinter och lite vårregn men det är svårt att veta hur fuktigt det ska vara. Bör jag vattna lite redan nu, givet att det känns torrt 5-10 cm ner? Eller bör jag vänta tills bladen kommer fram?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon