Full version: Sparris i Kruka
johan1983
Jag har funderingen på att börja odla sparris.
Anledningen till att jag vill odla i kruka är eftersom man kan flytta runt dom som man önskar och lättare kan kontrollera vattning och näringstillskott.

Också lättare att hålla ogräs borta. Täck med lite täckbark och det håller sig i flera år utan ogräsrensning.

Nu är bara frågan. Fungerar sparris att odla i kruka?
Finns det behov för omskolning?
Om jag köper en murarbalja. Hur stor skall den vara för att trygga att sparrisen har det bra?
Hur många plantor per balja? en?

Vilken jord ska jag använda? (jag vet sandjord men om jag köper jord)
Gödsling, hönsgödsel? Plantera direkt i kogödsel?
Parkdufa
Jag tror inte det är möjligt att utföra, möjligen i en murarbalja på 45L eller mer. Sparris växer i en cirkel stor nog att ställa ett oljefat i mitten (där det inte växer något). Har för mig att sparrisens rotsystem är väldigt massivt när plantan har etablerat sig. Du kan bara ha en planta per balja (om det ens är möjligt). Tänk på att sparrisplantan efter skördesäsongen blir som en stor burrig buske - en buske som ska vissna ner så att näringsämnena återgår till plantan så att den orkar ge sparris nästa år.

Den sparrisbonden jag arbetar hos har väldigt moräntät jord och det är halva anledningen till att han började med sparris, för att det inte var ekonomiskt lönsamt att rensa jorden på sten. När vi planterade sparris förra året så användes färdiga rotsystem, ser ut ungefär som en blandning mellan bläckfisk och morot. Man lägger ut rotsystemet som en sjöstjärna med mitten av plantan uppåt. Behövs ingen omskolning om du skulle pröva med färdiga rötter men det tar ändå flera år innan det ger vettig skörd.
Phatphil
här är lite tips:
https://www.youtube.com/watch?v=g7QdNE1vVBE
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon