Full version: Kan jag så gräs nu?
fredsan
Hej
Läser att man kan odla gräs när temeperaturen ligger på stadiga 5-6 grader. Jag bor i Stockholmsområdet och jag skulle vilja påstå att tempen ligger på stadiga 5-10 grader nu sedan ett par veckor tillbaka. Dock är nätterna gansla kalla, tom någon enstaka minusgrad vissa nätter.

Vad är det som gäller med temperturen egentligen? Ska manräkna in nattempen också?
Aqvakul
Det är temperaturen i jorden som gäller. Att så gräs på våren är en lite känslig historia. Sår man för tidigt riskerar man att fröna inte gror. Sår man för sent riskerar de att torka. Det gäller att uitnyttja den tidiga fuktan tillsammans med lite värme. I Skåne hade jag satsat på runt 20 april och i Stockholmstrakten kanske en vecka senare.
fredsan
CITAT (Aqvakul @ 09-04-2016, 20:27) *
Sår man för tidigt riskerar man att fröna inte gror.

Tack för svar!
Beror den risken på kylan? Och blir problemet bestående även när värmen är här på riktigt?
Aderyn
Gräset har ju så smått satt igång och växt nu. Jag skulle så alla gånger nu när jorden hålls fuktig på naturlig väg (man får ju hjälpa till lite dock).
Sådde gräsmattan lite väl sent för 2 höstar sen. Gräset hann inte ta sig. När våren sen kom så tog sig alla frön (de flesta iaf då min gräsmatta snabbt blev väldigt tät och fin) som legat och väntat under snön.
Så jag tror knappast att någon frostnatt skulle ta alla frön du sår med tanke på att mina frön fick uppleva MASSOR av dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon