Full version: Klippa ner lavendel
annette-djurö
Hej!
Ska jag klippa ner mina lavendelplantor fast det kommit små gröna blad. I så fall: hur mkt klipper jag.
Novis i trädgården.
Annette
Aqvakul
Lavendel mår bra av att klippas hårt. Exakt är lite svårt att råda, utan att ha sett dem. Jag brukar klippa ner mina gamla plantor ungefär till hälften. Mer eller mindre, men du måste klippa av rejält så att du kommer nedanför förra årets blomstjälkar, inte bara ta några cm av topparna.
Bee
Klipp inte för hårt! Vi har samma växtzon och min erfarenhet är att det blir inte mycket av dom om man tar för mycket. I Skåne växer dom som bara den men i zon 3 är det lite vanskligare. Beror förstås på hur vindstilla dom står.
Krokodilen
Hej! Bor i Stockholm zon II. Läste på något som kallas Slottsträdgårdsmästarens blogg när vi flyttade hit 2007 om hur man ska beskära lavendel. Har gjort så sen dess och funkar toppen.

Vartannat år ska dom klippas ner ordentligt, ända ner på hård ved. Och vartannat år ska bara blomstänglarna klippas bort. Om dom redan grönskar eller inte spelar ingen roll.

Klippningen ska ske i april.

Läs här: http://gardener.blogg.se/2014/march/beskar...v-lavendel.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon