Skrev i en annan tråd om hur vår sida av ligustern är med gles nertill och tanig och olummig rent generellt. Kan jag göra något med halva ligustern? Det skulle gå att klippa ned lite mer på min sida. Kan men det och hur mycket i så fall? De är drygt 2 meter höga kanske.
Gossen Ruda
15-04-2016, 08:10
Det är klart att det går att klippa nu. Jag vet inte om det är den optimala tiden men det går säkert bra, buskar tål det mesta.
Sommartorparn
15-04-2016, 12:28
Hmm... Jag undrar om det inte börjar bli väl sent på året. Beror på var i Sverige du bor.
Titta på buskarna om de ser ut att vara på gång att snart vilja slå ut. I så fall är det bättre låta bli. Du kan beskära efter midsommar. Men om du vill göra en radikalbeskärning, så är det bättre vänta till vårvintern. Vårvinterbeskärning stimulerar skottillväxt, och du vill ju att den snabbt kommer igen med många skott.
Sedan en sak till, du skriver om att beskära halva häcken. Vet inte riktigt hur du menar, men på en uppvuxen häck så är ju grenarna inflätade i varandra så det verkar vara svårt att dela en sådan häck på längden. Tänk också på väderstrecken. så att inte den höga delen skuggar den del ni vill föryngra för då blir återväxten gles.
Det bästa om man vill få en ligusterhäck tät o fin är att ta ner hela ca 10-15 cm över marken och sedan inte släppa upp den mer än 10-20 cm för vart år. Och så klippa den pyramidformat så att solen når ner på båda sidor häcken.
TAck för svar!
Bor i Stockholm. Ligustern har typ knoppanlag på 1 mm men man får typ leta. Den står på ett relativt skuggigt ställe så allt där kommer igång lite senare.
Ang att beskära halva så kan jag inte ta ned hela eftersom det separerar min och grannens tomt. Jag tänkte så gott det går beskära lite här och var på min sida där jag ser att det går.
Går det nu då?
Sommartorparn
15-04-2016, 17:16
Kanske det. Tittar ut o ser en en gubbe beskära bostadsområdets fruktträd. I Stockholmstrakten. Så det borde väl gå då.
Försök skära häcken så den blir kraftigt avsmalnande mot toppen. Det gör inget att du kommer in på kal kvist, eftersom liguster är ganska bra på att bryta nytt på gammal ved. Huvudsakliga anledningen till att häckar blir glesa nedtill är att solen inte når ned. Särskilt svårt på norrsidan häcken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.