Posse

Den dåliga bilden föreställer en skärning mellan en gräsmatta och en garagenerfart. Det lutar nära 40 grader i skärningen och höjdskillnaden torde vara minst en meter där jag skulle vilja ha någon typ av trappa.
Trappan bör vara robust och underhållsfri. Det ska inte kunna växa ogräs i den, och det måste vara lätt att maskinklippa gräset som kommer att börja växa på sidorna. Trappan behöver inte nödvändigtvis ha skärningens "profil" utan kan ev få en mindre sluttande, infälld lutning.

Vad rekommenderar ni för typ av och material till trappa? unsure.gif
Ralf
Trappsteg av syll! Hacka ur jorden ur sidan så att ca 15 cm grus får plats under syllen.
Posse
CITAT (Ralf @ 21-04-2004, 20:01)
Trappsteg av syll! Hacka ur jorden ur sidan så att ca 15 cm grus får plats under syllen.

Hmm... är "syll" samma sak som slipers, eller är vad? unsure.gif
Betty
Ja det är det.
TeliaNet
skulle vilja föreslå en trappa av natursten.
Ralf
Rättning av mig, slipers ska det vara, syll e något annat.

Men dom e lagom tunga för att hantera för hand och lagom lättbearbetade med motorsåg.
Posse
CITAT (TeliaNet @ 21-04-2004, 22:54)

Hur menar du, närmare exakt? unsure.gif
blackred
Hej!'

Slipers kan numera vara svåra att få tag i. De är åxå impregnerade med ytterst giftiga kemikalier som du nog inte vill ha ut i jorden.

http://www.steriks.se/Privatkunder/Produkter

Prova den här länken.

Martin
Posse
Det kunde ju också vara trevligt om det i mest hela skärningen, på sidorna om den planerade trappan, kunde växa något marknära (inte buskar) som blommade och/eller eljest vore vackert hela sommarhalvåret. Det är som kanskes syns tämligen sandigt i skärningen och den vetter åt nordnordost, zon 3. Växterna bör väl vara som trappan: robusta och underhållsfria. rolleyes.gif

Tips? unsure.gif
Ralf
CITAT (blackred @ 22-04-2004, 14:30)
Slipers kan numera vara svåra att få tag i. De är åxå impregnerade med ytterst giftiga kemikalier som du nog inte vill ha ut i jorden.
Martin

"Slipers" finns på några trädgårdsfirmor och brädgårdar. Det som säljs idag är gjorda med idag godkända metoder.

"äkta" järnvägsslipers säljs ej längre.
Vidare har vi diskuterat eventuella utsläpp här tidigare på Odla.
TeliaNet
CITAT (Posse @ 22-04-2004, 10:01)
CITAT (TeliaNet @ 21-04-2004, 22:54)

Hur menar du, närmare exakt? unsure.gif

ja, med plattor av granit eller nåt liknande.
du vet så där enkelt så de smyger in i omgivningen.
terraformer
1. Betong.
Du kan själv designa och formge en trappa enligt eget huvud, tycke och smak genom att göra en fast form och gjuta på plats.
Arbetsinsats: Hög
Kostnad: Låg till medel
Material: Dräneringsgrus (c:a 10 cm lager under den tänkta bottennivån på gjutningen), armeringsjärn 8 mm Ks, [cement, sand 0-12, fingrus 16-32] eller färdig betongmix (tillsätt endast vatten), virke till formen

2. Trä
2.1 Rundträ (stolpar)
Fälls in och bakankras med wire/ståltråd och efterfylls med rundgrus, typ 20mm eller så. Ger en ganska mjuk signatur i slänten och är lätta att forma så att övergången blir diskret mellan trapp och gräs eller vad du skall ha.
2.2 Sparre
Fyrkantig profil. Samma som ovan, men med rakare och skarpare kontrastlinjer i omgivningen.
Båd alternativen skall ytbehandlas, med färg, kuprinol eller lack enligt tycke. Även tryckimpregnerat virke bör behandlas, då snittytorna exponerar det obehandlade området (vanligtvis går en tryckimpregnering bara 5 till 15 mm in i träet). Och ettergrönt är väl inte så snyggt heller.... wacko.gif
Pris: Låg till medel
Material: Grus, träämnen, ståltråd & förankringsstag

3. Natursten
Även här finns många alternativ att tillgå. Granit, lerskiffer, sandsten, marmor.... u name it!
Här är haken bara pris och hantering. Sten är TUNGT! Granit väger i snitt 2.7 kg/ liter (kubikdecimeter). Ganska lika för alla stensorter. Och priset kan dra iväg också om du har otur.

4. Mursten
Alla möjliga (och omöjliga) typer av prefab stenar finns att tillgå här. Vad du vill. Får en robust och gedigen, men ändå stilfullt utseende.
Pris och arbete blir dock högt.
Posse

Jag såg ovanstående enkla trappa på en gångväg i ett hyreshusområde. Undrar om/vad det behövs för underarbete? unsure.gif
Ingo
Hm, det ser ju ut som massiv sten, riktigt tunga grejor. Krävs nog rätt bra underarbete för att det inte ska bli sättningar på sikt. Grannen har anläggare hos sig som just håller på att bygga en likande trappa. jag kanske kan fråga hur de gör!
Ewa L
Jag har trappsteg av natursten med periodvis lite växter på planstegen. Just nu Tovsippor + att Rosenrobinian har spridit sig. Emellanåt får jag ett ryck och drar bort alltihop när det blir för mycket. Trappan som sådan fungerar jättebra, inte minst pga att det finns en handledare (eller vad det heter). Tog denna bild igår:

Ooops, gräset behöver visst klippas. Zoya gör inspektion.
Ralf

Så här har jag och kollegor byggt många stentrappor.

ca 20 cm dränderande grus. (dränderade 0 att det itne innehåller för mkt stenmjöl som kan binda fukt)

Sedan lägger man stenen i jordfuktad betong. Räcker med några cm men trappsten brukar vara väldigt ojämn undertill.

Man måste ha nån form av rikthjälp med snöre och tänka igenom steglängd o höjd noga innan. Stenarna väger en hel del. Man kan ej baxa omkring dem på känn... vi har haft kranbil till hjälp.

Däeför föreslog jag en gång i tiden här "slipers" som trappmaterial. Lättare att hantera och lättare att bearbeta med tex motorsåg.
Posse
Tack för era svar! smile.gif

Är det någon av er som råkar veta vad sådana block som trappan på min bild är gjord av kostar?
De verkar lagom enkelt robusta och blir pga sin skrovlighet förhoppningvis inte så lätt hala vintertid. unsure.gif
bell
kreosot det finns i slipers tar bort allt växligt i närheten.
Är mycket giftigt dom görs utomlands nu luktar mycket illa(nya).
Andvänd sten om du är rädd om dej o din omgivning.
hälsning bell unsure.gif
Nellie
Natursten absolut! Slipers kan bli "svinhala" när det är kallt och fuktigt.

Nellie
Posse
CITAT (Nellie @ 24-06-2004, 10:51)
Natursten absolut! Slipers kan bli "svinhala" när det är kallt och fuktigt.

Nellie

Jag är lite osäker om begreppet "natursten"...
Först när jag hör det tänker jag på naturformade stenar plockade direkt ur naturen, men ni kanske även kallar huggen och/eller slipad sten för natursten? unsure.gif
Posse
Fanns inga synpunkter om vad som ska inbegripas i "natursten"? unsure.gif

Med tanke på halkriskerna vintertid har jag även övervägt ett alternativ med trappsteg av gallerdurk istället... fastän då måste man väl ändå ha något heltäckande under så att inte ogräset växer upp igenom... unsure.gif
Sommartorparn
CITAT (Posse @ 27-06-2004, 13:49)
Först när jag hör det tänker jag på naturformade stenar plockade direkt ur naturen, men ni kanske även kallar huggen och/eller slipad sten för natursten?

Det är väl din sak att avgöra vad du vill ha i din trädgård. wacko.gif
Naturligt formade stenar som du själv grävt upp kan vara väldigt snyggt på en naturtomt, men passar kanske inte överallt. Tänk på att sådana trappor lätt kan bli snubbelfällor, inte minst för äldre
Posse
CITAT (Sommartorparn @ 06-07-2004, 13:37)
CITAT (Posse @ 27-06-2004, 13:49)

Först när jag hör det tänker jag på naturformade stenar plockade direkt ur naturen, men ni kanske även kallar huggen och/eller slipad sten för natursten?

Det är väl din sak att avgöra vad du vill ha i din trädgård. wacko.gif
Naturligt formade stenar som du själv grävt upp kan vara väldigt snyggt på en naturtomt, men passar kanske inte överallt. Tänk på att sådana trappor lätt kan bli snubbelfällor, inte minst för äldre

Helt naturformade stenar vore nog inte så lyckat i detta fall, det handlar nämligen om en trappa som kan komma till användning alla årstider: från garagenerfarten och upp till gräsmattan på framsidan av huset.
Och då bör man väl ha regelbundet formade trappsteg som är lätt att snöröja. unsure.gif
ögrensbygg&anläggning
hej slipers skulle jag absolut inte rekomendera .
slipers är inte snyggt ,dom e hala,multnar med åren .
nej bygg en låg slät sprängstensmur utan synliga betongfogar ca 50 -70 cm hög med en trappa av granit med huggna framkanter och fräst översida sen planterar du låga barr växter nertill mot muren blandat med vintergörna växter mycket fint och enormt hållbart

mvh jonas
kan maila bild om du vill
netaave
Finns färdiga block i "sten" att köpa i flera strl, de blir inte särskilt hala av frost. Ex. StackStone
Posse
CITAT (ögrensbygg&anläggning @ 29-07-2004, 19:03)
kan maila bild om du vill

smile.gif Vore tacksam om du ville visa den här istället!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon