Jag har i tanken blivit besatt av olvon. Har köpt två gaffelolvon men vill ha fler. Funderar på doftolvon - för doften och hybridkejsarolvon - för att de blommar tidigt. Vill ha något tidigtblommande.
Vad har ni för erfarenheter och tankar om olvon? Förslag på andra sorter?
Huggorm
16-04-2016, 13:42
Jag har bara den vanliga skogsolvonen men det är å andra sidan en av våra allra trevligaste inhemska buskar
Det är ju också fint!
Jag undrar lite skillnad mellan kejsarolvon och hybridkejsarolvon. Är det skillnad på hur tidigt de blommar? Eller färgen?
Gossen Ruda
16-04-2016, 18:09
Jag har en stor doftolvon. Den är oftast senblommande, dvs de flesta knoppar slår ut sent på hösten så vårblomningen blir skral. Fast det är fint med blommor i december också.
Eva i Skåne
17-04-2016, 18:16
Min kompis har en stor olvonbuske av nån "finare" sort, jag vet inte vilken, men den doftar underbart.
Nackdelen med den är att den alltid blir överfull med bladlöss
Ja jag läste just om att den ofta får löss och att olvonbaggen huserar vilt. Dock bara på vissa sorter. Givetvis undrar ju nu vilka sorter som baggen inte går på. Någon som har koll på det?
vanjalarsa
19-04-2016, 13:47
Jag har ett japanskt gaffelolvon sedan många år. Jättefint men har tyvärr aldrig blommat. har aldrig haft ohyra eller några andra problem.
mvh vanjalarsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.