Ullet
Jag satte de mögliga tomatbriketterna precis som vanligt (skrev om det tidigare) men nu ser jag att möglet börjar komma upp på ytan o jag vill inte att det ska sprida sig, måste jag kasta allt nu som har mögel på ytan? Det skulle innebära att pga att jag bad en rädda mina sådder av 7 olika sorters tomater har bundit ris till egen rygg för det blir inte en enda kvar o det finns inte att köpa olika tomatplantor här där jag bor. Fy vad bedrövligt det känns, har aldirg varit med om detta tidigare.

Nu står plantorna luftigt under lysrör, vattnas lagom men det kommer upp iaf, tror det är kört men undrar om nån annan som kan mer vet om jag ska kasta allt direkt? Hjälp!!! sad.gif sad.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Du kan itne ta plantorna ur briketterna å plantera dem i vanliga krukor?
Jag har för mig att de flesta fungiciderna numera är förbjudna......hmm undras om atamon hjälper men tror inte det.....

Funderar Ingrid
Ullet
Alltså lirka ur rötterna ur briketterna? jag har planterat briketterna i vanliga krukor, så då ska jag ta upp dom o sen plantera om dom? Eller bara dra av nätet kring briketten? (många frågor blev det. laugh.gif )
KURT
Se till att de som har mögel får det torrare, det brukar inte vara något problem om man låter det torka lite mellan vattningarna.
Ullet
Jo, jag har låtit dom få ngt mindre vatten o de står luftigt till, inget fukthål här inte, så det är därför jag tycker det är så underligt att möglet kommer upp så där... sad.gif sad.gif
Ingrid på Västkusten
Ahaaaaa nu hänger jag med - vet Du vad?
Täck jordytan med 2 cm grus istället :-)

Hälsar Ingrid
Ullet
Okej, det låter som ett bra alternativ, luftar tänker du? Hmm..Hur pass grovkornigt grus tänker du på? *tänka, tänka* laugh.gif Ska införskaffas grus här o läggas ovanpå jordytan o se om det tar sig. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Tja luftar elelr för hindrar eller täpper till.....det r'äcker int ehele vägen men ett tag i alle fall. Torvbriketter är ( f'låt) ett otyg!!

Hälsar Ingrid
Mi70
Hmm, jag har lika mycket mögel på torvbriketter som på vanlig jord, så att torv skulle vara sämre, det tycket jag inte!

Det brukar aldrig vara ett problem med mögel, när det kommer lite, så låter man de bara torka ut, växterna brukar inte låta sig bekommas. Jag har ändå 100 torvbriketter i år, samt hälften så många krukor med vanlig jord.

Ett tips är att ställa briketterna på tjocka tidningar, när man vattnar så sugs överskottsvattnet upp av dessa och de avger fukt i lagom mängd utan att briketten står i vatten med fötterna. Sedan vattnar jag heller aldrig PÅ briketterna, utan på tidningarna de står på. smile.gif
Ullet
Hade en som vattnade under en vecka till påsk o när jag kom hem var det fullt av mögel plus att briketterna fullkomligt sam i vatten. (jo, de seglade runt i en vattensörja i sina lådor.) Sen har det varit kört m mögel. De tidiga sådderna har inte möglat utan bara dom som blev vattnade under påsken. Är så himla ledsen över det då jag bl a fått frön till tomater som jag hoppades så på. Men ska lägga grus på o snart ska de ut i växthuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon