Mjärden
Har ni startat upp "vårbruket" än i era trädgårdar. Själv har jag inte börjat än, bara plockat lite skräp och beundrat mina fina påskliljor. Tänkte sätta ut några blomplantor, som jag fick av en bekant nu i dagarna, blåa blommor som skall blomma till midsommar, glömt namnet.
En lottgranne satte lite potatis igår, skulle bli färdiga till midsommar, annars är det fortfarande ganska lungt
på odlarfronten, tänkte iaf köpa sättlök i veckan och börja planera lite smått hur jag skall odla i år.
Jag odlar i Kronobergs län, i zon 4 alldeles i närheten av zon 3 (Åsnen)
Eva i Västerås
Jag började egentligen i höstas, med vitlök, jordärtskockor och persilja för övervintring.
Vårens arbete har hittills varit att klippa fjolårsväxtlighet i kryddlandet och blomrabatter. Nu är det tveksamt om jag kommer ut innan maj. Mässa, Uppsala-Valborg pockar också på mitt deltagande.
Men sen! Då kör jag igång ordentligt.
Mjärden
Den senaste tidens återgång till kallare väder har ju gjort att det stannat upp lite i våren och givetvis även starten på vårarbetet i köksträdgården. Det är bara att vänta till värmen kommer åter och ligga i startgroparna. Tyvärr missade jag det årliga inköpet av sättlök på ICA pga att jag var bortrest. När jag kom tillbaka fanns det mest lite skal på botten, så jag får köpa på annat håll i år.
Eva i Västerås
Jag har fixat det mesta utom värme och tid. Frön, sättlök, fiberduk.
Återstår avskalning av täcket på mina grönsaksland till helgen och den tidiga sådden, sedan är det bara att vänta på att nätterna ska bli varmare.
Jag förbereder för fiberduk-på elrörs-växthus, så mina förodlade växter kanske får komma ut innan dom tar över mina fönster helt. Vi har bara 2 fönster som egentligen är tillräckligt ljusa, och nu börjar det bli trångt!

Vintersquashen börjar visa blomknoppar. Jag sådde för tidigt! Det är inte säkert den vill bli utflyttad alls, särskilt som jag inte vågar börja avhärda förrän det är lite vettigare vårväder.
Mjärden
"avskalning av täcket på mina grönsaksland" - vad innebär det ?
Eva i Västerås
Löv- ris- och växtskräptäcket. Det som inte maskarna dragit ner under vintern rakar jag åt sidan så jorden får värmas. Sen åker det på igen när sådden växt till sig, blandat med gräsklipp.
Mjärden
Det är svårt att hänga med i svängarna med så tvära kast i temperaturen. Först en vecka med vintertemperaturer och sen ett snabbt väderomslag först till vår- sen till sommartemperaturer.
Min start blir nu i kväll och i morgon fm räknar jag med att plantera ut löken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon