Full version: Gödsel och mängd?
Anglie
Hej.

Jag är en nybörjare vad gäller trädgård och odling och undrar nu över detta med gödning. Jag har försökt googla mig fram, men blir bara snurrig, på ett ställe står det en sak och på ett annat en annan. Jag tänkte därför höra med er som förhoppningsvis har praktisk erfarenhet kring detta.

1. Min första fråga gäller gödsel vs. kompost. På många ställen står det att man ska blanda t.ex. matgjord med gödsel ELLER kompost, tänker man då att en skopa gödsel i påse är detsamma som en skopa kompost? Jag har både trädgårdskompost och matavfallskompost.

2. Min andra fråga gäller mängd. Det är väldigt sällan det står hur mycket gödsel/kompost som ska blandas i jorden. Finns det någon magisk formel för detta som man kan använda i de flesta fall?

Här på odla.nu kan man bl.a. läsa om växtföljd där mängderna gödsel/näring som ska tillföras mäts i måtten "nästan inget", "måttligt" och "ordentligt". Är det bara jag som inte hittar de måttbägarna i blomsterhandeln? smile.gif

Jag förstår så klart att mycket beror på vilken jord man har sedan innan och vad som ska odlas, men om det finns någon enkel tumregel att utgå ifrån vore jag tacksam för den informationen.

I sommar står allt från morötter till rosor och rabarber på "att plantera"-listan. Ska blir väldigt spännande att se hur det kommer att arta sig. smile.gif

*/Annelie
Tapio
Halaj!

Nej, det finns verkligen ingen magisk formel. allt är mellan tumme och pekfinger.
några tumregler jag kan komma på:
trädgårdskompost är inte så stark. hushållskompost är högoktanig.
Sånt som är grönt vill ha mycket kväve, tex sallat.
Morötter t.ex vill inte ha mycket kväve. Det är ju inte blasten (det gröna) du är ute efter.
Har för mig att rabarber vill ha mycket näring i jorden. Kanske därför jag har misslyckats med mina de senaste åren. Dålig gödning.

Ett tips till: "kortvariga" växter brukar vilja ha jättemycket vatten. Annars blir de inte mjälla och saftiga.

//T
Anglie
Tack för ditt svar! Det blir lite learning by doing då helt enkelt! smile.gif
Anglie
En fråga till!
I höstas grävde jag ur vår hushållskompost och flyttade allt som var jord till trädgårdskomposten. Den kommer att få vila till sig denna sommar då jag har två trädgårdskomposter och jag börjar fylla den andra nu.

Ersätter det gödning på påse nästa år? Eller måste man komplettera med det ändå?
Eva i Västerås
Så länge du har såpass mycket kompost behöver du inte köpa gödsel.
Blandat mat- och trädgårdskompost är suveränt, och funkar för allt.
Möjligen att man kan vilja ha något att fylla på med, vattna eller strö, på sånt som är jättekrävande.
Biobact, hönsgödsel eller nåt sånt. 2-3 cm färskt gräsklipp är suverän sommargödning och håller också fukten.
Krävande är t.ex. sallat om man sår om, squash o pumpa, stora sommarblommor.
Perenner o buskar kan man ströa lite ev komposten runt på våren. Det brukar räcka.

Anglie
Räcker det att lägga gräsklippet uppepå eller ska man arbeta ner det?
Vore ju praktiskt om det räcker med att ha det ovanpå så slipper man en massa ogräs tänker jag. smile.gif
Eva i Västerås
Gräset ska ligga ovanpå. Maskarna får göra jobbet att dra ner det.
Anglie
Men så bra. Passar en lagom energifylld person som jag! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon