Gossen Ruda
En liten diskussion har uppstått på AKB forumet. Det gäller en av systergrupperna NMB48 där det påstås att när nån av tjejerna lämnar gruppen så finns det ett förbud i två år att ta något annat jobb i underhållningsbranchen. Det hör till saken att alla tjejerna är tvungna att anlita denna agentur Yoshimoto. Det låter nästan som någon slags slavarbete och sen två års yrkesförbud. Låter som någon sorts hämnd. I forumet hänvisar man till någon liknande lag i US men att jämföra en popidol med insiderpersoner tycker jag haltar lite. Huruvida det finns något liknande i Japan är inte klart än. Jag bara undrar om något sådant förekommer i Sverige? https://en.wikipedia.org/wiki/Non-compete_clause
segelbåt
Kallas konkurrensklausulen och är ganska vanlig inom vissa yrken i Sverige.
Huggorm
Jag arbetar för olika bemanningsföretag och det brukar stå i kontraktet att man inte får jobba för kunden utanför bemanningsföretaget på exempelvis 6 månader efter att man sagt upp sig. Men vem bryr sig, smusslar man lite går det bra ändå, det är inte som nöjesbranschen där själva grundidén är att alla skall se en.
malarmaster
jodå,det finns inom mängder av yrken i Sverige,främst inom IT o ingenjörsjobb,forskare o dyl.
det finns för att du inte skall kunna ta med dej senaste kunskaper,teknologi till konkurrenten.
Inom rikspolitiken finns ju också krav på liknande lagstiftning. Syftar till att du inte skall kunna gå från politikerposter direkt till näringslivet.något som är vanligt idag då man tar med sig info från olika departement till företag som då kan utnyttja det. Borg gick ju t.ex direkt till näringslivet o fick ett toppjobb men han är långtifrån ensam.fanns en lista på vad avhoppade politiker sysslade med i expressen för någon månad sedan.
efterfrågade personer inom näringsliv o organisationer var statssekreterare o statsråd.
sossar hittar man oftast inom arbetarrörelsens organisationer o inom statliga företag,oftast då i styrelsen där de kan hjälpa till med kontaktnät o sina kunskaper inom olika departement.
anders Sundström hamnade t.ex i Swedbank o fick nyligen kicken men har kvar sin post i KF (COOP).
Men som sagt,inom näringslivet finns det ofta klausuler som förhindrar nyckelpersoner att gå direkt till en konkurrent.
Gossen Ruda
Tackar, jag var lite osäker så jag frågade. Men att det skulle gälla en artist som byter agentur tror jag inte förekommer här.
Huggorm
Nåja, säg inte det förrän du läst det finstilta i skivbolagsdirektör Bert Karlssons kontrakt rolleyes.gif
Gossen Ruda
Jo, men det är ett skivbolag där skivor förväntas dra in pengar. Sen kan artisterna i sin tur ha agenter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon