Full version: Odla hallon!
vingman
Jag har nyligen flyttat till villa och nu vill nu börja odla hallon. Jag har INGEN erfarenhet och undrar hur jag ska gå tillväga.

* Är det bara att ta en spade och gräva upp en yta i gräsmattan (har en ganska mossig gräsmatta, mer mossa än gräs på sina platser egentligen) och ha den som trädgårdsland? Ska det vara soligt, skuggigt?

* Vilken jord trivs hallon bäst i? Gödsel?

* Köper jag en planta, sår jag ett frö eller går det att gräva upp en planta från någon som redan har och planetar hos mig?

* Finns det några andra bärbuskar som trivs bredvid hallon, jag älskar bär och skulle gärna ha flera olika sorter?

* Om jag nu lyckas få dit en hallonbuske - hur sköter jag den?
Och vad ska jag göra för att det ska bli en jättefin hallonhäck som ger massa frukt år efter år?

STORT TACK för all hjälp!

PS: Om någon i Stockholms-området har en hallonplanta över så hör gärna av er!
Åsa, mälardalen zon 2
Jorden bör gärna vara mullrik eller lera eller blandning, + det är bra om det inte är alltför torrt där hallon står de behöver rätt mycket vatten. Man kan slänga på lite kogödsel varje vår det klarar de sig på. De vill stå soligt.

Det finns vanliga hallon som sätter bär på fjolårsskotten och som sätter bär mitt i sommaren + hösthallon som sätter bär på årsskotten och de sätter bär på hösten. Vanliga hallon rensar man bort skott som burit frukt på våren och sparar skotten som växte ut sommaren innan. Hösthallon kan man kapa totalt jämns med marken på hösten eller våren.

Man köper plantor + man bör köpa i butik de ska vara virusrensade plantor ifall man startar nytt land. Hallon får i stort sett 2-3 sorters virus efter att de stått på platsen några år men har de fått en bra start brukar det funka bra ändå. Startar man med sjuka plantor blir inte etableringen lika bra. Det finns mycket info på nätet om olika sorter. Hallon bör nog planteras för sig själva med tanke på att de skjuter rätt mycket rotskott så det kan bli svårt rensa bort dem i andra växter ifall de växer bredvid. Det finns mycket info om olika sorter på nätet som man kan läsa på och välja vad som passar ens smak.

Det går bra gräva upp plats i gräsmattan men gräv såpass att de har gott om öppen jord runt plantorna de vill inte ha jättemycket konkurrens från gräs.
vingman
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-04-2016, 14:27) *
Jorden bör gärna vara mullrik...

Tack för fint och utförligt svar!
Går det att köpa och plantera buskar nu eller måste jag vänta till nästa vår?
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde finnas plantor redan nu i handeln eller så är de på väg in. På våren brukar man kunna köpa både krukodlade och barrotade plantor.
YvvanHJ57
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-04-2016, 11:47) *
Det borde finnas plantor redan nu i handeln eller så är de på väg in. På våren brukar man kunna köpa både krukodlade och barrotade plantor.

Apropå hallonplantor.........jag satte hallonplantor, både sommar- och höstplantor i upphöjda bäddar och de växte som sjutton och sköt en massa rotskott! Nu tänker jag flytta dem till ett nygrävt land senare i vår och nu undrar jag om det har något betydelse att blanda olika sorter? Fördelar och nackdelar?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan funka men det kan ju bli mera knepigt med beskärningen. Hösthallona ska ju klippas ner helt och det ska ju inte sommarhallonen eftersom de ju sätter bär på fjolårsskotten så jag skulle åtminstone försöka sätta hösthallona för sig och sommarhallona för sig för att underlätta vid beskärning.
YvvanHJ57
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-02-2017, 20:48) *
Det kan funka men det kan ju bli mera knepigt med beskärningen. Hösthallona ska ju klippas ner helt och det ska ju inte sommarhallonen eftersom de ju sätter bär på fjolårsskotten så jag skulle åtminstone försöka sätta hösthallona för sig och sommarhallona för sig för att underlätta vid beskärning.

Ja, självklart! Det tänkte jag inte på! Tack för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon