Full version: Rädda tulpanerna!
EvaLS
när vi flyttade in i vårt hus för femton år sedan fanns i en rabatt så oerhört vackra tulpaner. De återkom år efter år men började så småningom minska i antal. Nu är det bara två kvar, och jag skulle så gärna vilja behålla dem. Men vad kan jag göra? Har något ett tips?

Andra tulpaner ser jag ju sätter sidolökar, men det kanske inte är alla sorter som gör det?

Jättetacksam för tips!
Gunilla T
En del av de moderna "flashiga" tulpanerna är dagsländor och återkommer inte men det kan inte vara fallet med dina tulpaner eftersom de återkommit tidigare år.

Det går naturligtvis inte att bestämt säga men den allra vanligaste orsaken till att tulpaner dör ut så småningom är näringsbrist.

När lökarna vissnat ner kan du ta upp dem och återställa planteringsplatsen genom att fylla på lite ny jord och innan du återplanterar lökarna, gödsla planteringsgropen med lite benmjöl. Detta under förutsättning att du inte är hundägare för då kommer hunden att gräva upp lökarna.
EvaLS
Jag gjorde det för ett par år sedan, men får göra ett nytt försök!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon